Spis treści

Instastory, relacje. Wielu użytkowników Instagrama, a szczególnie influencerzy i sławni aktorzy bardzo często zapraszają do odwiedzania i reagowania na story. Popularność aplikacji w dużej mierze opiera się na możliwości tworzenia chwil. Czym właściwie jest relacja, jakie są zalety oraz czy warto dodawać do niej materiały?

Insta i instastories

Zacznijmy od początku. Instagram jest aplikacją stworzoną do dzielenia się ciekawymi zdjęciami, chwilami czy czasami trudnymi momentami. Popularne osoby lub te, które, korzystając z tego social medium się wybiją, mają szansę na zarobienie pieniędzy — reklamując produkty i wyroby różnych marek.

Oczywiście nie każdy użytkownik Insta jest influencerem i współpracuje z agencjami czy firmami. Zdecydowana większość korzystających z aplikacji to osoby, które oglądają i obserwują popularnych twórców.

Instastory to sposób na szybkie podzielenie się zdjęciem, wiadomościami bez konieczności tworzenia postu. Każdy wpis, który nie będzie w relacji należy przecież opisać i dodać odpowiednie hashtagi. Chcąc stworzyć szybką wiadomość lub podzielić się chwilą, użytkownicy dodając tak zwane story. Pojawiają się one przy profilu i można je zobaczyć przez 24 godziny. Po tym czasie znikają lub, jeśli autor chce, zostają dodane do archiwum.

Co można dodać do relacji?

W zależności od profilu i jego tematyki do relacji mogą trafić różnego rodzaju wpisy, zdjęcia czy filmiki. Najczęściej jest to dzielenie się chwilą lub pokazanie ciekawostek z wyjazdów czy zwiastun filmu na kanale. To co umieścisz w swojej relacji, zależy wyłącznie od Ciebie.

Relacje nie muszą być nudne. Instagram oferuje szerokie możliwości edycji zdjęć oraz dodawania animowanych obrazków czy napisów do materiałów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia ciekawych ankiet, które mogą zaktywizować Twoich obserwujących i zachęcać do częstszego odwiedzania Twojego profilu.

Relacje są znacznie częściej otwierane niż posty. Posty pojawiają się na stronie głównej i łatwo je porostu pominąć. Relacje natomiast intrygują — możliwość wykonania ich tematycznie oraz dodania ciekawych, krótkich opisów czy ankiet pozwalają na zainteresowanie obserwujących ciekawą treścią.

Influencerzy i osoby prowadzące firmę, do relacji na Instagramie dodają również linki, które przekierowują do sklepu lub produktu. Jest to ułatwienie, dzięki któremu obserwatorzy nie muszą szukać polecanych produktów, a w prosty sposób mogą je znaleźć i zakupić, niejednokrotnie ze zniżką z linka polecającego.

Jak dodać instastory krok po kroku?

Dodawanie relacji jest łatwe i nie wymaga specjalnych umiejętności. Po założeniu konta (można to także zrobić przez połączenie aplikacji z Facebookiem) lub zalogowaniu się, przechodzimy na tablice, czyli stronę główną. Przesuwając ekran w prawo pojawi nam się możliwość utworzenia relacji.

Możesz wykonać zdjęcie lub wybrać te, które masz w galerii. Chcąc zmodyfikować zdjęcie, dodać napisy lub ciekawe efekty, możesz skorzystać z wbudowanego edytora. W podstawowej wersji (czyli bez zewnętrznych aplikacji) możesz dodać napisy, zmienić czcionki, kolory oraz zamieścić ankiety. Na każde zdjęcie możesz także umieścić filtr, czyli zmienić jego kolor.

Jeśli chcesz, aby Twoja Insta relacja była bardzo profesjonalna, możesz skorzystać z zewnętrznych edytorów. Szerokie możliwości edycji oferuje aplikacja Canva oraz freepik. Wystarczy, że wybrane przez Ciebie zdjęcie lub filmik dodasz do aplikacji i zaczniesz je modyfikować. Nawet w podstawowych wersjach, oba edytory oferują bardzo szeroką możliwość zmian zdjęć i ich modyfikacji. Są także wersje premium, które można dokupić. Gotowy i edytowany obrazek możesz pobrać i umieścić na relacji.

Po przygotowaniu zdjęcia lub filmu wystarczy je opublikować. Jak dodać relację na Instagrama? To bardzo proste! Wystarczy stuknąć w kółko z Twoim zdjęciem, które znajduje się w lewym dolnym rogu. Relacja może być także wysłana w wiadomości prywatnej. Po publikacji użytkownicy będą mogli zobaczyć udostępnione przez Ciebie materiały.

Relacja na instagramie — archiwum

Co do zasady Insta story znika po 24 godzinach, czyli dokładnie dobie od publikacji. Niektórzy jednak decydują się na tworzenie archiwum. Taka opcja jest szczególnie przydatna osobom, które prowadzą profil podróżniczy czy firmowy. Archiwum bowiem pozwala na pogrupowanie relacji oraz ich opisanie.

Jeśli zajmujesz się na przykład robieniem tortów, to fotografie tych, które dodajesz na story, nie muszą zniknąć po dobie. Możesz umieścić je w archiwum, tym samym je grupując: np. torty komunijne, chrzcielne czy urodzinowe. Dzięki temu obserwujący będą mogli podziwiać zbiór Twoich prac, a Ty nie będziesz musiał odpisywać i wysyłać portfolio do każdego zainteresowanego.

Stories, które znajdują się w archiwum możesz udostępnić lub dodać do relacji ponownie. Dzięki temu możesz wracać do ciekawych wydarzeń z przeszłości lub po prostu reklamować swoje usługi wielokrotnie tym samym zdjęciem.

Czy można sprawdzić kto widział relację na Instagramie?

Bardzo dobrą opcją jest możliwość sprawdzenia ile osób zobaczyło Twoją relację. Dzięki temu możesz się dowiedzieć jak dużo odbiorców reaguje na Twoje posty i wpisy, co jest bardzo przydatne, szczególnie przy chęci współpracy z różnymi firmami i promowaniu ich produktów.

Aby sprawdzić ile osób widziało materiał, wejdź w interesujące cię zdjęcie lub film i przeciągnij palcem w górę ekranu. Pamiętaj, że możesz to zrobić tylko ze swoją relacją i tylko Ty — właściciel konta, masz dostęp do takich informacji.

Jak zachęcić obserwujących do aktywności?

Obserwujący Twoje konto użytkownicy nie zawsze wykazują aktywność poprzez lajkowanie, komentowanie czy reagowanie na posty i relacje. Istnieją jednak możliwości, aby ich do tego zachęcić:

  • Twórz angażujące posty — zachęcając swoich obserwujących do aktywności poprzez ciekawe ankiety lub uzasadnienie swojego zdania sprawiasz, że użytkownicy się aktywizują i chętniej zostawiają po sobie lajki czy komentarze.
  • Ankieta w insta story — bardzo ciekawą opcją aktywizacji jest ankieta. Jest ona anonimowa, a każdy kto weźmie w niej udział otrzymuje wyniki procentowe. Jest to świetna opcja aktywizacji, ponieważ wielu użytkowników jest bardzo ciekawych zdania opinii publicznej. Biorą więc w nich udział.
  • Zachęcaj do obserwacji — jeśli otrzymałeś komentarz od użytkownika, który Cię nie obserwuje, koniecznie napisz do niego i zaproś do obserwowania Twojego profilu!
  • Dodawaj odpowiednie hashtagi — dzięki temu użytkownicy, których interesują posty z pewnej grupy tematycznej chętniej Cię zaobserwują i zostawią polubienia czy komentarze.
  • Bądź regularny w publikowaniu — regularne dodawanie nowych relacji czy postów pozwoli Twoim obserwatorom wejść w regularne oczekiwanie na nowe wieści lub zdjęcia. Bardzo często osoby prowadzące blogi podróżnicze w ten sposób zyskują popularność — regularnie dodają zdjęcia z ciekawych zakątków świata.

Instastory — czy wiesz że…?

Tworzenie relacji rozwija twórczość. Można przecież dodawać ciekawe napisy oraz animowane emotki czy gify. Nie każdemu od samego początku uda się wykonać spójną i niezbyt pstrokatą (lub ubogą) Insta story. Regularne ich tworzenie pomaga jednak w dojściu do perfekcji i stworzenia jej takiej, jaką chcesz.

Możesz oznaczyć różne osoby, które są z Tobą lub pomagały Ci w tworzeniu relacji. Pamiętaj, że oznaczyć możesz tylko użytkownika instagrama. Wystarczy, że wprowadzając tekst wpiszesz symbol @ i pierwsze litery (lub cała nazwę) użytkownika, którego chcesz oznaczyć. Po udostępnieniu relacji osoby, które ją zobaczą, będą mogły również dowiedzieć profil osoby wspomnianej i w razie chęci ją zaobserwować lub polubić zdjęcia.

Możesz wyciszyć stories danego użytkownika. Korzystając z tej opcji nie będziesz widział nowych aktualizacji relacji ani nie otrzymasz o nich powiadomień. Pamiętaj jednak, że wyciszenie nie wiąże się z zaprzestaniem obserwowania. Będziesz więc nadal widział posty, komentarze oraz polubienia, które zostały dodane przez tę osobę.

Filmy, które chciałbyś aby pozostały dłużej niż 24 godziny, możesz dodać do wyróżnionej relacji. W ten sposób usunięcie go będzie możliwe tylko jeśli usuniesz cały materiał.

Instastory — podsumowanie

Jeśli przeczytałeś cały artykuł, już wiesz, jak stworzyć i dodać relację na instagrama. Wykorzystaj te informacje oraz te zawarte w ciekawostkach, aby zaintrygować użytkowników instagrama i zdobyć jak najwięcej obserwujących! Pamiętaj! Ta aplikacja ma częste aktualizacje, dlatego sprawdzaj na bierząco nowe możliwości, których jest coraz więcej!