Facebook jest portalem społecznościowym, którego używa niemal każdy nastolatek. Coraz więcej także starszych osób decyduje się na rejestrację swojego profilu. Codziennie przybywa użytkowników Facebooka, a portal wciąż się rozwija, proponując korzystającym coraz nowsze funkcje.
Portal jest także rajem dla przedsiębiorców. Mogą oni utworzyć sponsorowane reklamy, które będą się wyświetlać opisanej wcześniej grupie docelowej.
Ten popularny serwis społecznościowy przez wiele lat istnienia bardzo się zmienił. A jakie były jego początki i historia?
Jak powstał Facebook?
Portal został uruchomiony w 2004 roku na Uniwersytecie Harvard. Głównym pomysłodawcą był Mark Zuckerberg, który chciał, by platforma była wykorzystywana do komunikacji między studentami.
W niedługim czasie The Facebook zyskał na popularności. Jeszcze w roku swojego powstania miał milion użytkowników. Niespełna pięć lat później było to już pięćset milionów. Twórca Facebooka jest obecnie jednym z najbogatszych ludzi na świecie.
Obecnie o Facebooku słyszał już chyba każdy. Dzięki ewolucji serwisu możemy cieszyć się wieloma funkcjami, a konto na nim nie służy wyłącznie do komunikacji. Wiele osób dzieli się zdjęciami, radościami, a nawet trudnościami związanymi z życiem codziennym. Do komunikacji od jakieś czasu służy osobna aplikacja – Messenger. Częste aktualizacje przyczyniają się do zadowolenia wśród aktywnych użytkowników.
Lajki i reakcje
Na wpisy innych użytkowników nie można było reagować od samego początku. Dopiero po pięciu latach istnienia pojawiła się aktualizacja, która pozwalała na wyrażenie aprobaty w postaci kciuka w górę. W 2016 roku na stałe umożliwiono dodawanie innych reakcji takich jak:
lubię to!’
super!’
haha!;
trzymaj się;
wrr;
przykro mi.
Dzięki temu korzystający z Facebooka mogą wyrazić swoje odczucia co do wpisu, bez konieczności pisania komentarza. Niektórzy decydują się także na tworzenie ankiet w postaci reagowania. Jest więc to na pewno pomocne rozszerzenie wyrażania swoich emocji.
Zbiórki pieniędzy
Od kilku lat (2017) Facebook umożliwia tworzenie zbiórek pieniędzy na cele charytatywne. Co ciekawe portal nie pobiera żadnych prowizji od organizacji non-profit, które takową zbiórkę zdecydują się utworzyć. Użytkownicy mogą udostępniać zbiórki z okazji swoich urodzin, a strony mogą dodać możliwość przekazania datku na stałe.
Kim jest Mark Zuckerberg?
Mark Zuckerberg to bez wątpienia utalentowany programista. Już w wieku szkolnym, bo kiedy miał 11 lat, stworzył dla swojego ojca program, dzięki któremu mógł on się komunikowania między pracą, a domem. Później stworzył odtwarzacz, który dopasowywał listę odtwarzanych piosenek do preferencji słuchacza.
W 2004 roku programista stworzył portal thefacebook.com, który w niedługim czasie przyniósł sukces na arenie międzynarodowej, przynosząc tym samym sławę twórcy oraz miliony dolarów.
Facebook wciąż się rozwija, a pomysły Matka Zuckerberga wydają się nie mieć końca. Niedawno bowiem udzielił wywiadu, w którym przedstawił pomysł na rozwój firmy meta. Chce on utworzyć możliwość jeszcze lepszej komunikacji, która opierałaby się na metaversum, czyli świecie wirtualnym, dającym bardzo podobne doznania do tego rzeczywistego. Obecnie miliarder jest dyrektorem generalnym Facebooka, który stale stara się rozwijać i ulepszać, aby jeszcze lepiej dostosować portal do użytkowników i rozwijającej się technologii.
Etapy tworzenia Facebooka
Podczas studiów na uniwersytecie Harvarda, Mark zauważył, że w ramach uczelni działa sieć posiadająca profile studentów i wykładowców oraz, że mogą oni wymieniać między sobą wiadomości.
Zainspirowany tym faktem stworzył własny program, który został zablokowany za naruszenie praw autorskich, a sam Zucekrberg został usunięty z uczelni.
Zarzutu jednak zostały oddalone i już 2004 roku zaczął rozwijać swój projekt, który nazwał Facebook, czyli fotoksiążka.
Oczywiście Facebook nie powstałby, gdyby nie przyjaciele Marka, z którymi współtworzył cały projekt.
Możliwość rejestracji dla użytkowników, którzy ukończyli trzynaście lat pojawiła się dopiero w 2006 roku, czyli prawie dla lata po rozpoczęciu prac na projektem.
Obecnie co jakiś czas wychodzą aktualizacje, które odkrywają przed użytkownikami nowe funkcje. Pojawia się także więcej emotek czy sezonowe reakcje. Warto także wspomnieć, że stały rozwój portalu nie zawsze spotka się z aprobatą jego użytkowników, dlatego niektóre aktualizacje po niedługim czasie zostają wycofywane.
Czy Facebook jest dla każdego?
Aplikacja Facebook jest przeznaczona dla użytkowników od trzynastego roku życia. Mogą oni się zarejestrować podając potrzebne dane i adres e-mail. Konto na Facebooku może mieć każdy, kto spełnia wymagania zapisane w regulaminie. Jeśli natomiast ktoś nie przestrzega tych norm, jego profil, a także wszystkie, które zostaną w przyszłości utworzone, mogą zostać zablokowane i w konsekwencji nie będzie miał możliwości korzystania z żadnej z funkcji portalu. Te sytuacje są jednak bardzo rzadkie i zazwyczaj kończy się na ostrzeżeniach.