Aktualizacja artykułu: 14.10.2024
Jeśli szukasz sposobów na zwiększenie świadomości i rozpoznawalności swojej firmy na lokalnym rynku, Facebook to skuteczny sposób na rozpowszechnienie informacji o firmie. Jednakże wypromowanie strony firmowej na tej platformie, zdobycie followersów i polubień oraz zwiększenie organicznego zasięgu postów może okazać się sporym wyzwaniem. Oto kilka sprawdzonych i skutecznych sposobów promowania swojej fanpage na Facebooku, aby zachęcić widzów do śledzenia Twojej marki oraz pozyskać więcej klientów.
Spis treści
- Czy warto promować stronę firmową na Facebooku?
- Promocja strony na FB – kim są Twoi odbiorcy?
- 12 najlepszych sposobów na skuteczne promowanie strony na Facebooku za darmo
- Reklamowania fanpage poprzez Facebook Ads
- Promowanie firmy poprzez grupy tematyczne na Facebooku
- Promocja strony na Facebooku – podsumowanie
Czy warto promować stronę firmową na Facebooku?
Krótka odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak! Facebook jest bez wątpienia doskonałą formą promowania swojego biznesu w sieci. Platforma ta jest niesłychanie popularnym miejscem, gdzie każda firma doskonale się odnajdzie i może trafić do swojej grupy docelowej odbiorców. To, czy nasza strona będzie widoczna i czy przyciągnie dużą liczbę obserwujących zależy tylko od naszego zaangażowania w działania marketingowe. Przemyślana strategia i konsekwentne działania pomogą nam odnieść sukces. Dlaczego Facebook jest wciąż idealnym miejscem do promowania biznesu, mimo zaciętej konkurencji ze strony innych platform społecznościowych?
Po pierwsze, z oszałamiającą liczbą 3 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie, Facebook nadal pozostaje najczęściej używanym serwisem social media na świecie. Jest to także jeden z pierwszych mediów społecznościowych jakie były dostępne w Polsce, który szybko stał się stałym elementem naszej codzienności. Po drugie, duża część użytkowników ma ogromny sentyment właśnie do tego medium. Facebook jest uniwersalny, oferuje szeroki zasięg oraz bardzo zróżnicowaną publiczność – i właśnie z tego względu istnieją tak spore możliwości, jeżeli chodzi o dotarcie do nowego klienta.
Promocja strony na FB – kim są Twoi odbiorcy?
Zanim przejdziemy do tego jak skutecznie wypromować swój fanpage, musisz najpierw zastanowić się dla kogo jest ona przeznaczona. Jeśli celem Twojej grupy jest generowanie leadów dla firmy, powinna ona przyciągać idealnych klientów. Innymi słowy ważne jest, aby dla swojej strony na Facebooku mieć na uwadze konkretną grupę docelową.
Załóżmy na przykład, że jesteś programistą, który chce pracować ze startupami lub małymi firmami. Twoja strona powinna dostarczać ciekawych wskazówek dla właścicieli małych firm, takich jak na przykład porady, w jaki sposób sprawić, by ich marka mogła wyróżnić się od innych. Dlaczego? Po pierwsze, jeśli jesteś w stanie jasno określić, komu chcesz pomóc, będziesz w stanie skuteczniej opisać swoją stronę. Kiedy możesz wyraźnie zakomunikować, w jaki sposób Twoja fanpage firmy na Facebooku może przynieść korzyści innym, z łatwością przyciągniesz do niej nowych członków. Co więcej, zapełnisz ją idealną widownią, a nie przypadkowymi ludźmi. Dzięki temu będziesz mógł nie tylko skutecznie promować firmę, ale też zdobyć doskonałych klientów.
Kolejnym powodem, dla którego powinieneś być precyzyjnym podczas tworzenia grupy na Facebooku jest to, że ułatwi to nowym osobom znalezienie grupy. Jak zapewne wiesz, jednym z głównych sposobów, w jaki ludzie znajdą Twoją grupę, jest poprzez wyszukiwanie na FB. Czy wiesz, że każdego dnia wykonywanych jest ponad 1,5 miliarda wyszukiwań na tej platformie? Jeśli więc nadasz swojej grupie na Facebooku konkretną, bogatą w słowa kluczowe nazwę, łatwiej będzie ją znaleźć.
12 najlepszych sposobów na skuteczne promowanie strony na Facebooku za darmo
Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy jesteś aktywny na Facebooku od jakiegoś czasu, jedno jest pewne: dotarcie z treściami do nowych odbiorców i przekonanie ich do śledzenia Ciebie – jest kluczem do sukcesu. A najlepsze jest to, że jest na to dość sporo łatwych i bezpłatnych sposobów.
1. Publikuj regularnie – harmonogram jest kluczem do sukcesu
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania marketingowe i przede wszystkim zanim zaczniesz publikować na Facebooku, stwórz odpowiedni harmonogram. Pozwoli Ci to przede wszystkim zachować konsekwencje i ciągłość udostępnianych treści. Jest to kluczowa kwestia, jeśli myślimy o prowadzeniu mediów społecznościowych profesjonalnie i poważnie podchodzimy do tematu. Warto na początku każdego miesiąca zaplanować, kiedy i w jakich godzinach będziemy zamieszczali poszczególne posty. Dobrze jest też raz na jakiś czas zaskoczyć naszych widzów niespodzianką, taką jak dodatkowy post nawiązujący do aktualnych wydarzeń czy też ciekawa informacja dotycząca ważnego tematu branżowego.
Nie tylko sprawi to, że Twoja marka będzie świeża w umysłach odbiorców – co więcej, aktywna i aktualna strona firmowa sygnalizuje nowym odwiedzającym, że mogą spodziewać się regularnych, wartościowych treści, zachęcając ich do jej śledzenia i częstego powracania.
2. Dodaj przycisk obserwowania swojej strony na FB
Ułatw odwiedzającym Twoją stronę internetową śledzenie Twojej fanpage, dodając do niej przycisk obserwowania. Przycisk obserwowania na Facebooku to widżet, który możesz dodać do witryny internetowej Twojego biznesu w sieci w celu łatwego połączenia jej ze stroną na Facebooku.
3. Bądź na bieżąco i stań w roli eksperta
Warto być na bieżąco z nowinkami w dziedzinie, w jakiej się poruszamy. Reaguj na zmiany prawne, nowinki oraz wszelkiego rodzaju trendy, które się pojawiają. Im wcześniej zamieścisz na profilu Twojej firmy nawiązujący do danego problemu post, tym lepiej, gdyż wyprzedzisz konkurencję, uzyskasz największą widoczność i co za tym idzie – wysoki współczynnik klikalności. Ponadto wzmocnisz w swoich odbiorcach przekonanie, że Twoja firma, działalność biznesowa oraz profil FB to miejsce godne zaufania, gdzie obserwujący, osoba zainteresowana daną branżą znajdzie zawsze świeże informacje i potężną dawkę wiedzy. Trzymanie ręki na pulsie, szczególnie w takich branżach jak budownictwo, prawo, medycyna, dietetyka czy fizjoterapia, jest bardzo istotne. Stawanie w roli eksperta w swojej dziedzinie wzbudza zaufanie.
4. Zadbaj o interakcję z użytkownikami
Kiedy już wykreujesz się na eksperta w swojej dziedzinie, upewnij się, że wyrażasz się jasnym i przejrzystym językiem oraz że jesteś otwarty na czytelnika. Pisząc o danym problemie staraj się motywować swoich odbiorców do rozmowy. Daj im szansę na wypowiedź w danej kwestii – to dla fanów profilu na Facebooku znak, że właściciel strony internetowej bierze pod uwagę potrzeby i odczucia swoich odbiorców. Pozwala to też zbudować trwałą społeczność wokół przedsiębiorstwa. Administrator profilu ma wtedy również szansę ocenić i sprawdzić, czego w danym momencie potrzebują jego czytelnicy. Zdobyty tym sposobem feedback – informacja zwrotna – pozwoli jeszcze lepiej i głębiej przygotować się do następnych publikacji w obrębie strony na Facebooku.
5. Wypromuj się za pomocą sieci, którą już masz
Jeśli Twoja firma ma już silną stronę internetową i sporą liczbę subskrybentów na liście e-mailowej, istnieje duża szansa, że te osoby chciałyby również chętnie śledzić Cię na Facebooku. Wyślij wiadomość e-mail do swojej listy kontaktów, ogłaszając nową stronę i zapraszając ludzi do połączenia się z Twoją firmą na tej platformie.
Nie zapomnij także o dodaniu przycisku social mediów do stopki wiadomości e-mail, aby przypomnieć subskrybentom o aktywnych kanałach społecznościowych Twojej firmy.
6. Promowanie postów na Facebooku
Prostą i zarazem jedną z najskuteczniejszych form promowania postu o Twojej grupie jest poproszenie wszystkich obecnych fanów, aby opublikowali link do fanpage’a na swoim profilu osobistym. O ile jesteś uprzejmy i nie prosisz o to zbyt często, Twoi odbiorcy z pewnością to zrobią. Ludzie z natury uwielbiają pomagać – wykorzystaj więc moc swojej obecnej publiczności.
7. Polubienia strony – promowanie strony na FB lajkami
Koniecznie dodaj pole „Lubię” to lub LikeBox do swojej strony fanpage. Dodanie tego przycisku na Facebooku do stron firmowych, blogów czy sklepów na Facebooku pozwoli Twoim klientom i fanom promować i udostępniać Twoje treści oraz produkty swoim znajomym i rodzinie. By to zrobić, przejdź do Ustawienia -> Ogólne, po czym kliknij kartę „Udostępnij”. Następnie kliknij symbol „kciuka w górę” w lewym górnym rogu oraz ikonę ustawień, by włączyć ustawienie pola „Lubię to” / „Polecam”.
Dodatkowo możesz ustawić opcje tak, aby obejmowały ikonki twarzy użytkowników. W ten sposób pole „Lubię to” pokaże czytelnikom, ilu ich znajomych również polubiło Twoją stronę.
8. Umieść link na swoim osobistym social profilu na Facebooku
Facebook wymaga, aby każda strona firmowa była powiązana z osobistym profilem na Facebooku. Oczywiście żadne z informacji na prywatnym profilu nie pojawią się na stronie firmowej i odwrotnie, chyba że udostępnisz je między stronami samemu. Wszystkie posty, zdjęcia, komentarze, aktualizacje i inne informacje są oddzielne, a obserwujący stronę nie będą mogli zobaczyć, z jakim profilem osobistym na Facebooku powiązana jest strona firmowa.
I tu właśnie dochodzimy do sedna: możesz wykorzystać swój profil osobisty, aby skutecznie promować firmę na Facebooku oraz zwiększyć widoczność swojej grupy. Górna część profilu prywatnego jest miejscem, które przyciąga wzrok Twoich gości. Jest to więc idealne miejsce na połączenie swojego osobistego profilu na Facebooku ze swoim fanpage’em w sekcji „praca”. Jest to świetny sposób na wykorzystanie naszego prywatnego konta w celu zwiększenia widoczności naszej firmy czy sklepu internetowego w bardzo dyskretny, ale jednocześnie skuteczny sposób. Upewnij się tylko, że opcja wyświetlania jest ustawiona na publiczną, aby więcej użytkowników mogło zobaczyć link do Twojej strony oraz by mogli w niego kliknąć.
9. Stwórz zachętę marketingową do dołączenia do Twojej strony
W dobie tak dużej konkurencji nie tylko na Facebooku ale też i w całej sieci mediów społecznościowych, przemyślany marketing ma ogromne znaczenie. Daj ludziom powód, aby zostali Twoimi fanami. Zaoferuj zniżkę na produkty lub usługi w zamian za dołączenie do Twojej strony lub organizuj co miesięczną nagrodę tylko dla swoich fanów. Nagradzaj lojalność, a Twoi obserwujący sami będą Ciebie polecać.
10. Wypromuj firmę komentując posty innych stron poprzez swoją fanpage
Spowoduje to utworzenie linku wewnętrznego w postach innych osób do Twojej strony. Jest to bardzo skuteczna taktyka, tym bardziej, jeśli wiele osób zgodzi się z Twoim komentarzem i go polubi. Co więcej, Twój komentarz może stać się najlepszym komentarzem do popularnego postu, co oznacza, że trafi na górę ciągu komentarzy i zobaczy go setki, a nawet tysiące nowych osób.
11. Promocja na Facebooku – nie spamuj
Kiedy masz już odpowiednią ilość obserwujących, NIE spamuj! Nikt przecież nie lubi, gdy jego wall feed jest spamowany tymi samymi postami lub powtarzającymi się ofertami. Co więcej, nawet jeśli oferta jest świetna i okazała się popularna wśród użytkowników, jeśli Twoi fani już wcześniej polubili ten post i zobaczą go po raz kolejny, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie klikną go ponownie. W rezultacie algorytm Facebooka może z czasem usunąć ich z grona osób, które zobaczą Twoje przyszłe posty.
12. Włącz przycisk „wezwania do działania”
Jako przedsiębiorca chcesz, aby poprzez stronę Twojego fanpage na Facebooku zwiększała się świadomość Twojej marki. Wypromowanie strony na FB ma również na celu zwiększenie liczby obserwujących. Ostatecznie jednak chcesz przecież przekształcić tych obserwujących w aktywnych konsumentów. Może Ci w tym pomóc dodanie do swojej strony przycisku wezwania do działania (ang. CTA – Call to Action). Dzięki temu przyciskowi będziesz mógł skierować odbiorców do odpowiedniego miejsca. Użytkownicy łatwo przejdą na Twoją stronę www sklepu z produktami, rezerwacji spotkań czy też kontaktu z obsługą klienta.
Reklamowania fanpage poprzez Facebook Ads
Faceboook Ads – uruchom reklamę na Facebooku
Uruchomienie reklamy na Facebooku to łatwy sposób na dotarcie do nowych odbiorców. Korzystając z funkcji targetowania na Facebooku, możesz utworzyć reklamę, która dociera do osób o określonych cechach, takich jak odpowiedni przedział wiekowy czy lokalizacja. Możesz także użyć funkcji Niestandardowi odbiorcy Facebooka (Custom Audiences), aby przesłać swoją listę e-mail i dotrzeć do istniejących kontaktów.
Warto też pamiętać, że są trzy poziomy reklam na Facebooku: pojedyncza reklama, zestaw reklam oraz kampania reklamowa. W API (ang. Application Programming Interface) czyli Interfejsie Programowania Aplikacji, deweloperzy mają dostęp do czwartego poziomu zwanego kreatywnym.
Kampania reklamowa biznesu na Facebooku
Kampania reklamowa to skoordynowany zestaw lub seria reklam mających na celu osiągnięcie pewnego określonego zadania, takiego jak na przykład przyciągnięcie potencjalnych klientów lub zwiększenie liczby instalacji aplikacji. W zależności od wielkości kampanii i budżetu, może ona zawierać jeden lub więcej zestawów reklam. Analogicznie, każdy zestaw reklam zawiera jedną lub więcej reklam. Najważniejszym elementem kampanii reklamowej jest określenie jej celu. Cele te powinny one być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Pamiętaj, że jasne cele są równoznaczne z jasnymi wytycznymi, które z kolei prowadzą do właściwej realizacji kampanii oraz jej sukcesu.
Czym są grupy docelowe reklam na Facebooku?
Grupa docelowych odbiorców na Facebooku to grupa określonych osób, do których chcesz dotrzeć ze swoją reklamą. Jak już wspomnieliśmy, Facebook stwarza firmom możliwość wyboru danych demograficznych, lokalizacji i zainteresowań swoich użytkowników, aby mogli otrzymywać najbardziej trafne reklamy.
Reklama firmy na Facebooku – wzbudzaj zainteresowanie swoją wizytówką
Pamiętaj, że tworząc posty na Facebooku bardzo istotną rolę ma warstwa graficzna. Dlaczego? Wyobraź sobie, że wchodzisz na główną stronę Facebooka. Skrolujesz sobie tablicę. Przy jakich postach najczęściej się zatrzymujesz? Wiadomo że przy takich, które zaintrygują Ciebie grafiką. To właśnie przykuwające wzrok zdjęcie, pomysłowe logo czy też ciekawe hasło zamieszczone na danej grafice sprawi, że zdecydujesz się przeczytać post, a także wejść na dany profil i przejrzeć inne publikacje. Dobrym rozwiązaniem jest również trzymanie się konkretnej konwencji kolorystycznej, która stanie się wizytówką Twojej marki. Przygotuj interesujące zdjęcie lub grafiki na okładkę, które przyciągną użytkowników do Twojej strony na Facebooku. Zdjęcie w tle jest wyświetlane w kanałach aktualności po udostępnieniu strony. Potraktuj to jako baner reklamowy, który przyciągnie fanów do Twojej strony. Dodatkowa porada dotycząca wizytówek: umieść adres URL swojego fanpage’a na fizycznych wizytówkach swojej firmy. Połączy to działania offline i online, dając znać o swoim fanpage’u osobom, które spotykasz osobiście.
Promowanie firmy poprzez grupy tematyczne na Facebooku
Istnieje jeszcze jeden tani i efektywny sposób promowania swojej marki na FB. Takim rozwiązaniem jest stworzenie grupy tematycznej, która będzie prowadzona pod sztandarem naszej działalności. Jeśli grupa i jej zawartość merytoryczna będzie naprawdę czymś niespotykanym i wyjątkowym, możemy osiągnąć spektakularny sukces. Może się to przejawić nowymi fanami naszej strony, nowymi klientami oraz wzrostem pozytywnego wizerunku firmy w sieci. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na założenie i prowadzenie grup tematycznych na FB postrzegani są jako eksperci w swojej branży. Taki krok może naprawdę wzbudzić zaufanie wśród obserwujących. Partnerzy biznesowi oraz inwestorzy również doceniają, że dany przedsiębiorca buduje kontakt ze swoimi klientami i chce wiedzieć, jakie są ich potrzeby oraz oczekiwania. To ogromny krok w stronę budowania silnej marki, która kojarzy się z fachowością i profesjonalizmem. Firma może zostać postrzegana jako ekspert, który nie boi się kontaktu ze swoją grupą odbiorców ani poruszania ważnych i niekiedy trudnych kwestii w obrębie swojej niszy.
Jak jednak prowadzić grupę tematyczną, aby przyciągnąć do niej widownię? Przede wszystkim zadbaj o wysokiej jakości content, czyli treści. Wiemy, że to wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale też czasu. Niezbędna jest także dobra moderacja, która sprawi, że tylko wartościowe komentarze i pytania członków grupy będą pojawiały się w obrębie strony. Ważne jest też, aby trzymać rękę na pulsie i nie dopuszczać do pojawienia się na grupie spamu ani wulgarnych, czy pozbawionych kultury treści.
Promocja strony na Facebooku – podsumowanie
Promowanie strony biznesowej na Facebooku od zera jest procesem czasochłonnym, jednakże istnieje wiele skutecznych sposobów, aby to przyspieszyć. Niektóre duże marki są w stanie szybko uzyskać dużą liczbę osób lajkujących czy obserwujących swoje fanpage ze względu na ich szeroką obecność w mediach dzięki standardowej reklamie oraz historyczną rozpoznawalność marki. Mamy jednak nadzieję, że dzięki naszym sprawdzonym wskazówkom znacznie łatwiej będzie Ci reklamować się na Facebooku, zdobyć więcej oddanych klientów i zwiększyć sprzedaż oraz przychody.
Ważne jest także aby zrozumieć, że promowanie strony firmy na Facebooku nie polega jedynie na uzyskaniu dużej liczby polubień i obserwujących. Kultywowanie publiczności, która jest zaangażowana i lojalna powinno być Twoim głównym celem, jeśli chcesz aby Twoja strona wpływała na wyniki finansowe Twojej działalności.