Dzisiejszy konsument jest bardzo świadomy. Wie czego chce – od usługodawcy lub towaru, który zamierza kupić. Z tego też powodu przedsiębiorcy muszą robić wszystko, aby spełniać oczekiwania swoich kontrahentów. Duże znaczenie mają opinie w Google Moja Firma. Jak się przekładają na decyzje zakupowe klientów? Co możemy zrobić w przypadku pojawienie się negatywnej recenzji? Czy można ją usunąć? Na te wszystkie pytania odpowiadamy poniżej.

Co dają dobre opinie o firmie w Google Maps? SEO i rozpoznawalność marki.

Prowadzisz firmę? Warto założyć wizytówkę w Google? Każdy użytkownik dzisiaj lubi sprawdzić i zweryfikować firmę, z którą zamierza podjąć współprace. Wizytówka Google powinna być kompleksowo wypełniona. Im więcej informacji, tym szybciej potencjalny klient nas znajdzie. Każde zdjęcie, każdy wpis pozycjonuje firmę. I tu przechodzimy do kwestii kluczowej – wpływu opinii na decyzje zakupowe konsumentów. Wizytówka w Google Maps ma ogromne przełożenie na pozycje marki w wynikach wyszukiwania. Każda dobra opinia winduje markę w górę, analogicznie rzecz ujmując zły i nieprzychylny wpis winduje ją w dół. Dlatego też warto czuwać nad pojawiającymi się opiniami o naszej działalności. Duże firmy mają w swoich szeregach osoby, które odpowiadają wyłącznie za kwestie nadzoru widoczności podmiotu w Google Maps. Przykład? Amazon. W ciągu ostatnich tygodni usunął aż 200 mln fałszywych recenzji o swoich produktach, które były wystawiane przez nieuczciwą konkurencję.

Opinie na temat produktu w Google – dlaczego każdy wpis jest tak ważny?

W pewnym stopniu na te pytanie odpowiedzieliśmy już powyższym artykule. Każda gwiazdka, każda opinia – odpowiedni i zgodny z regulaminem zamieszczania recenzji (ważna jest też zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych) ma wpływ na widoczność w wyszukiwarce, a co za tym idzie na rozpoznawalność marki. Internauta przegląda zazwyczaj kilka pierwszych wyników po wpisaniu danej frazy w Google. Jeśli nasza firma ma dużo pozytywnych recenzji, będzie wysoko w rankingu. Internauta może kliknąć w link prowadzący do naszej strony firmowej i poznać profil działalności danej marki bliżej. Takie wizyty oczywiście mogą zwiększyć sprzedaż i wpłynąć dobrze na renomę Twojego przedsiębiorstwa.

Jak rozpoznać fałszywe opinie Google? Co się kryje pod negatywnymi opiniami w Google Maps

Przejdźmy teraz do kwestii najważniejszej. Jak rozpoznać fałszywą opinię? Istnieje kilka sygnałów, które mogą zapalić w nas czerwone światło.

  • prawdziwy wpis jest zazwyczaj dość długi i treściwy. Posłużmy się tutaj ponownie przykładem. Niezadowolony klient bardzo szczegółowo opiszę np. wizytę w restauracji – m.in napisze, co mu nie pasowało. Jego wypowiedź będzie spójna i konsekwentna. Negatywne opinie w Google są zazwyczaj bardzo krótkie,
  • negatywne opinie w Google i na Facebooku są pisane w krótkim odstępie czasowym i to z różnych kont. Widzisz u siebie wiele opinii jednego dnia? To znak, że coś tu nie gra!,
  • negatywny wpis jest często przesiąknięty hejtem, autor jest niekulturalny i treść może zawierać słowa wulgarne. Nierzadko pojawiają się też błędy stylistyczne i ortograficzne. Mówiąc krótko – poziom takiej wypowiedzi daje wiele do życzenia,
  • hejterzy często są autorami jednej opinii – nie widać ich innych opinii o działalności firm w sieci.

Dlaczego warto pilnować opinii w Google Moja Firma?

Pilnowanie pojawiających się opinii w Google Maps to konieczność. Jednogwiazdkowe opinie mogą odstraszyć przyszłych klientów. Użytkownik Google przeczyta wpis autorów niskiej oceny i nie zdecyduje się na skorzystanie z usług naszej firmy. Dlatego też w przypadku wystawienia przez kogoś negatywa należy reagować i zgłaszać to do supportu Google. Najnowsze badania pokazują, że Internauci liczą się z opiniami klientów. Ponad 76% szukając towarów lub usług w pierwszej kolejności odwiedza panel Google Maps i sprawdza uwagi na temat firmy.

Jak reagować na fałszywe opinie w Google? Czy od razu usunąć negatywne opinie/ negatywny wpis?

Przede wszystkim, kiedy stykasz się z negatywnymi opiniami w Google Maps o Twojej działalności – zachowaj spokój, zachowaj zimną krew. Nerwy niestety są zazwyczaj złym doradcą i nic dobrego nie wniosą. Jeśli w wyszukiwarce Google pojawiła się negatywna opinia, w której opisywana jest Twoja firma/ spółka, ale jest ona prawdziwa i nie zawiera nieodpowiedniej treści – zmierz się z problemem i nie chowaj głowy w piasek. Zareaguj szybko w postaci życzliwej, oficjalnej odpowiedzi firmy. Zaproponuj rozwiązanie problemu i przeproś. Dla konsumentów będzie to znak, że jesteś uczciwym przedsiębiorcą, szanującym klientów – nawet, jeśli popełnisz błąd potrafisz się przyznać i zrehabilitować. Zapytaj z jakich usług korzystał klient i co proponuje poprawić.

Jak zgłosić fałszywe opinie, które łamią zasady Google Maps?

Wizytówka Twojej firmy w Google Maps cieszy się popularnością? Masz wysokie oceny, a negatywne opinie dodane przez konkurencję podważają Twoją wiarygodność i jakość świadczonych usług? Nie wiesz jak samodzielnie radzić sobie z negatywnymi recenzjami? Skontaktuj się z przedstawicielami Google, oto jak to zrobić:

  • w pierwszym kroku musisz zalogować się na swoje konto Google. Tak łatwiej będzie skontaktować się z Google i usunąć negatywne opinie,
  • znalazłeś negatywne opinie, niezgodne z prawdą i regulaminem Google – odpowiedz na nie rzetelnie, przedstaw swoje stanowisko, dzięki temu inni użytkownicy będą mieli szansę przekonać się jak wyglądała dana sytuacja lub będą przekonani, że jest to fejkowa opinia,
  • chcąc napisać prośbę o usunięcie opinii kliknij w autora treści, a konkretnie w flagę, która znajduje się po prawej stronie. Następuje w tym momencie zgłoszenie opinii poprzez specjalny formularz,
  • wypełnij krótki formularz – napisz, dlaczego chcesz usuwać fałszywe opinie i z jakich powodów uznajesz je za fałszywe. Konkretna argumentacja jest priorytetem, ponieważ niektórych opinii nie da się usunąć. Wpis musi propagować niewłaściwe treści lub być wulgarny. W innym przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google odrzuci prośbę.

Jak usunąć negatywne i fałszywe recenzje na Google? Czy wszystkie negatywne opinie zostaną usunięte?

Zastanawia się pewnie kiedy i czy w ogóle Google ma obowiązek usunąć fałszywe opinie? Czy każdy szkodliwy wpis zostanie usunięty? Firma po otrzymaniu zgłoszenia, w ciągu kilku dni weryfikuje nasz wniosek. Argumentacja musi być naprawdę mocna. Wiadomo, że w takim przypadku liczy się czas, ponieważ każdy negatyw wpływa niedobrze na renomę naszej marki. Zdaj sobie sprawę, że do googlowego działu wsparcia codziennie wpływa mnóstwo zgłoszeń i pracownicy, choćby chcieli, nie są w stanie na to wszystko szybko reagować. Z pewnością jednak pracownicy po jakimś czasie przejrzą zgłoszoną fałszywą opinię i ustosunkują się do tego.

Negatywne wpisy nie zostały usunięty? Nie jesteś bez szans – w tym przypadku możesz zgłosić skargę. We wniosku musi być jednak użyte stwierdzenie „oczernianie” – tylko, gdy ono się pojawi możesz zgłosić temat na policję. Wtedy możesz udowadniać np., że opinie były tworzone z fałszywego konta . Na podstawie wystawianych faktur możesz udowodnić natomiast, że osoba o danym nazwisku nigdy nie była Twoim klientem. Wówczas usunięcie negatywu jest wysoce prawdopodobne.