Od niedawna Facebook daje możliwość tworzenia zbiórek pieniędzy swoim użytkownikom. Wiele organizacji tworzy sobie możliwość, aby osoby posiadające konta na serwisie mogły rozpocząć zbiórkę na rzecz fundacji, na przykład z okazji urodzin.
Można więc wybrać sobie – w ramach prezentu urodzinowego, aby znajomi wpłacali datki na rzecz stowarzyszenia czy fundacji, którą wybrał solenizant. Oczywiście kwestowanie nie musi być powiązane z jakimkolwiek świętem, a wsparcie organizacji non-profit może trwać cały rok.
Zbiórki na Facebooku – co musisz wiedzieć?
Facebook daje możliwość wsparcia fundacji i organizacji pozarządowych. Dzięki temu mogą one otrzymywać wsparcie, bez konieczności robienia przelewów, szukania numerów kont. Dzięki temu pomaganie jest łatwe, a kampania reklamująca zbiórki nie jest potrzebna.
Warto jednak znać kilka szczegółów, dzięki którym będziesz mógł zorganizować ten dobroczynny gest.
- Płatności możesz dokonać wyłącznie kartą. Nie ma jednak znaczenia czy jest to debetowa, czy kredytowa. Przy finalizacji płatności podajesz numer karty, jej ważność oraz kod CVV. Wówczas zostanie pobrana wybrana przez Ciebie kwota i natychmiast przekazana na rzecz twojej zbiórki (lub kogoś, kto ją organizuje);
- minimalnie możesz wpłacić dwadzieścia złotych;
- Facebook nie pobiera prowizji. Nie musisz się więc obawiać, że Twoja darowizna zostanie w jakich sposób pomniejszona. Wpłata trafia w całości na konto fundacji czy organizacji, która tę zbiórkę utworzyła;
- możesz odliczyć darowiznę od podatku – otrzymasz bowiem na adres e-mail potwierdzenie charytatywnego przekazania pieniędzy;
- organizacja otrzyma środki, nawet jeśli zbiórka nie osiągnie 100% celu;
- fundacje otrzymują wypłaty co dwa tygodnie. Cała kwota nie jest wypłacana odrazu na podane przez nich konto bankowe;
- Twoi znajomi nie będą widzieli, jaka kwota została przez Ciebie wpłacona. Podobnie informacje o wzięciu udziału w zbiórce, możesz ukryć. Jeśli chcesz aby wpłata miała charakter anonimowy, nie musisz się obawiać, że ktoś z Twoich znajomych to zobaczy. Warto jednak pamiętać, że organizator, a także beneficjent, będą mieli dostęp do Twoich danych.
Rozpoczęcie zbiórki – ważne informacje
Jeśli jesteś organizacją pozarządową, fundacją czy stowarzyszeniem i masz zarejestrowane konto na Facebooku w formie fanpage, możesz utworzyć zbiórkę na rzecz swojej działaności.
Zanim jednak to nastąpi warto abyś wiedział, jak wykorzystać pewne narzędzia dotyczące zbiórki warto wykorzystać.
- Na stronie głównej swojego fanpage, możesz poinformować o rozpoczęciu zbierania funduszy. Możesz napisać, że darowizny pomogą skutecznie pomagać podopiecznym a z zebranych pieniędzy ostanie kupione to i to. Warto, abyś przedstawił informacje jak najbardziej szczegółowo, dzięki czemu osoby, które będą chciały wesprzeć działalność, będą wiedziały, na jaki dokładnie cel zostanie przeznaczona ich darowizna.
- Możesz umieścić przycisk „przekaż datek”, dzięki któremu osoby trafiające na stronę, będą mogły od razu udzielić wsparcia. Ikonka znajdować się będzie zaraz pod zdjęciem w tle, dlatego można również utworzyć taką grafikę, która zwróci uwagę na obecnie prowadzoną zbiórkę.
- Umieszczaj przycisk „przekaż datek” w relacjach na żywo oraz podczas dodawania postów. Warto pamiętać, że im większe zasięgi (o które warto zadbać), tym większa szansa na datki, a co za tym idzie – wsparcie działalności i opieki nad podopiecznymi.
- Dodaj przycisk w relacjach. Od niedawna Facebook daje możliwość umieszczenia przycisku „przekaż darowiznę” w relacjach. Dzięki temu zbiórka pieniędzy na rzecz organizacji zyskuje jeszcze większy rozgłos!
Jak utworzyć zbiórkę na Facebooku na rzecz organizacji?
Utworzenie zbiórki na fb nie jest trudne. Należy jednak wiedzieć, że takie działanie może wykonać fundacja, która posiada swoją stronę – fanpage, właśnie na tym portalu.
Zakładanie zbiórki krok po kroku – to nie takie trudne!
- W swoim profilu, w menu po lewej stronie znajdziesz ikonkę „zbiórki pieniędzy”. Jeśli nie pojawia Ci się od razu – rozwiń listę;
- kliknij „zbierz pieniądze”;
- wybierz czy chcesz utworzyć zbiórkę na rzecz organizacji non-profit, czy organizacji dobroczynnej;
- wybierz zdjęcie w tle, które będzie się wyświetlało przy zbiórce oraz wskaż fundację lub organizację, którą chcesz wesprzeć. Możesz także napisać kilka słów od siebie, dlaczego zdecydowałeś się na utworzenie zbiórki lub cokolwiek innego, co jest bliskie Twojemu sercu;
- następnie wybierz: „utwórz”.
Bardzo ważnym aspektem jest rozreklamowanie zbiórki, dlatego zawsze warto skorzystać z opcji zapraszania swoich znajomych. W ten sposób, rożne osoby nie tylko mają możliwość wesprzeć cele statutowe wybranej organizacji, ale także mogą zapoznać się z misją oraz działalnością.
Aby zaprosić swoich znajomych:
- Będąc w zbiórce pieniędzy kliknij „zaproś”;
- Po pojawieniu się listy Twoich znajomych, po prawej stronie, obok imienia i nazwiska pojawi się możliwość zaproszenia. Kliknij więc „zaproś” obok tych osób, które chcesz, aby otrzymały powiadomienie.