0
(0)
Aktualizacja artykułu: 14.10.2024

YouTube to niezwykle popularna platforma hostingu wideo zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów. Jest to również fantastyczny sposób na generowanie dochodu, jeśli wiesz, jak to robić. Z ponad dwoma miliardami aktywnych użytkowników, YouTube zapewnia wiele możliwości zarabiania na treściach. Jednak przy szacowanej liczbie 500 godzin filmów przesyłanych co minutę, jest to coraz bardziej konkurencyjny rynek.

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak sam możesz zacząć zarabiać na YouTube, to trafiłeś we właściwe miejsce! W tym artykule zbadamy potencjalnie lukratywną dziedzinę monetyzacji na YouTube oraz podamy zasady i wskazówki co zrobić, aby zacząć zarabiać na swoim kanale.

Spis treści

Czym jest monetyzacja na YouTube?

Monetyzacja na YouTube odnosi się do zdolności twórców treści do zarabiania pieniędzy na filmach, które przesyłają na platformę. Dochód ten jest generowany za pośrednictwem różnych sposobów, przede wszystkim reklam Google AdSense, które są wyświetlane przed, w trakcie lub po odtworzeniu filmu. Aby móc uczestniczyć w programie monetyzacji YouTube, użytkownik musi spełniać określone kryteria.

Zarabianie na kanale YouTube to dynamiczny proces, który umożliwia twórcom czerpanie dochodów z ich filmów. Ta sposobność finansowa sprawiła, że YouTube stał się lukratywną przestrzenią zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów, oferując sposób na zarabianie pieniędzy podczas udostępniania angażujących treści. Aby rozpocząć zarabianie na swoim kanale trzeba najpierw zakwalifikować się do programu partnerskiego YouTube (YPP).

Jak zarabiać na YouTube – podstawy

Zanim zaczniesz zarabiać na swoich materiałach wideo, musisz najpierw zadecydować, jaki rodzaj treści chcesz publikować. Musisz również zbudować silną i zaangażowaną publiczność. Oto niektórych z elementów, o których musisz pomyśleć:

  • Zidentyfikuj rynek docelowy – określenie, do kogo skierowane są Twoje filmy, pomoże Ci tworzyć właściwy rodzaj treści i rozpocząć budowanie grona odbiorców.
  • Znajdź swoją niszę – jeśli tworzysz specjalistyczne treści, dużo łatwiej będzie Ci przyciągnąć zaangażowaną publiczność oraz współpracować z firmami z tego sektoru.
  • Stwórz harmonogram publikacji – pozwoli Ci to nie tylko zachować porządek w Twojej działalności ale również sprawi, że Twój kanał będzie wyglądał spójnie i profesjonalnie.
  • Twórz filmy w blokach tematycznych, gdzie jeden film wynika z drugiego i jest jego konsekwencją. Twój widz będzie wtedy ciekawy następnego odcinka i jego zawartości.
  • Zaopatrz się w odpowiedni sprzęt – dobrej jakości kamera, mikrofon i oświetlenie pozwolą Ci tworzyć wysokiej jakości treści oraz mogą sprawić, że Twoje filmy będą bardziej profesjonalne i atrakcyjne dla odbiorców.
  • Korzystaj z narzędzi dostępnych w sieci – optymalizacja filmów pod kątem SEO oraz słów kluczowych czy też kierowanie ruchu na swój kanał z innych platform mediów społecznościowych lub blogów pozwoli na szybsze budowanie zaangażowanej publiczności.

Program Partnerski YouTube (YPP)

Program Partnerski YouTube (YPP) jest najczęstszym sposobem generowania przychodów z YouTube i zarabiania na swoich filmach. Osiągnięcie statusu partnera jest niezmiernie przydatne gdyż pomaga zarabiać na społeczności, a jeśli osiągniesz określoną ilość wyświetleń oraz subskrybentów, zarabiać na reklamach wideo. W ramach programu partnerskiego YouTube zweryfikowani twórcy mają dostęp do zasobów platformy oraz funkcji monetyzacji.

Kluczowe wymagania: Liczba subskrypcji kanału i godziny oglądania

Podstawowym wymogiem, by zostać zaakceptowanym do YPP jest osiągniecie minimalnej liczby subskrybentów kanału oraz publicznych godzin oglądania:

  1. Liczba subskrybentów: 1 000 – Osiągnięcie co najmniej 1000 subskrybentów pokazuje że kanał ma oddaną publiczność zainteresowaną treściami. Subskrybenci otrzymują powiadomienia o nowych materiałach, co przyczynia się do zwiększenia oglądalności.
  2. Godziny oglądania: 4 000 –  Zgromadzenie liczby wyświetleń równej 4000 godzin oglądania na swoim kanale w ciągu ostatnich 12 miesięcy oznacza, że treści są angażujące i utrzymują oglądalność. Wskaźnik ten ma kluczowe znaczenie dla oceny ogólnej popularności i atrakcyjności kanału. W przypadku krótkich filmów shorts jest to 10 milionów publicznych wyświetleń w okresie 90 dni.

Pozostałe wymogi, które musisz spełnić:

  • Mieszkać w kraju/regionie, w którym dostępny jest program partnerski YouTube
  • Przestrzegać Wytycznych dla społeczności YouTube (jakiekolwiek ostrzeżenia na Twoim kanale sprawią, że nie będziesz się kwalifikować).
  • Włączyć dwuetapową weryfikację na koncie Google
  • Mieć dostęp do zaawansowanych funkcji na platformie YouTube
  • Skonfigurować konto Google AdSense w YouTube Studio a następnie połączyć je ze swoim kanałem
  • Działać zgodnie z zasadami zarabiania na YouTube.
  • Przestrzegać praw autorskich – używaj jedynie muzykę i efekty dźwiękowe dostępne w bibliotece YouTube Studio (są one chronione prawami autorskimi) lub też licencjonuj muzykę, która używasz jako tło w swoich filmach.

Co zrobić, jeśli program partnerski YouTube Cię odrzuci?

Jeśli zostaniesz odrzucony przez YPP, nie martw się. Po okresie 30 dni możesz ponownie ubiegać się o przyjęcie do programu. Co więcej, YouTube wysyła powiadomienie odrzuconym twórcom z wyszczególnieniem zasad, z którymi dany kanał nie był zgodny. Otrzymasz więc szczegółowe informacje zwrotne o tym, co musisz zmienić lub poprawić, jak również zakres czasu na wprowadzenie tych zmian.

Super funkcje (Super podziękowania, Superczat i Supernaklejki)

Dzięki „super” funkcjom, YouTube daje możliwość zarabiania również na swoich fanach. Są one przeznaczone wyłącznie dla transmisji na żywo i występują w trzech formach:

1. YouTube Super Chat – jest to coś w rodzaju napiwku dla twórcy pozostawionego przez widza, rodzaj nagrody lub uznania za jego wysiłek. Po włączeniu Super czatu widzowie zobaczą symbol banknotu dolarowego na ekranie czatu podczas lajwu na żywo. Jeśli klikną ten przycisk, pojawi się suwak zachęcający ich do wybrania kwoty w dolarach (od 1 do 500 USD), aby przekazać ją twórcy (czyli Tobie). Widzowie mogą zapłacić za wyróżnienie swojej wiadomości za pomocą karty debetowej lub kredytowej. Gdy to zrobią, ich wiadomość będzie wyróżniona na górze lajwu. Im wyższa kwota darowizny, tym dłużej dany komentarz pozostanie przypięty / wyróżniony. Pozostawienie napiwku daje również możliwość użycia większej liczby znaków w swojej wiadomości.

2. Super Naklejki – podobnie do Super czatu, fani mogą kupić i udostępnić atrakcyjne, przyciągające wzrok naklejki do przypięcia na górze strumienia czatu.

3. Super Podziękowania – jak sama nazwa wskazuje, funkcja ta pozwala użytkownikom podziękować swoim ulubionym twórcom. Po wykupieniu super podziękowania, komentarz widza na czacie zostanie wyróżniony. Dostanie on również animowany GIF.

Wymagania dotyczące wspierania kanału przez fanów YouTube

Jeśli chcesz zarabiać pieniądze poprzez finansowanie fanów, takie jak wyżej wspomniane funkcje Super Czatu, Super Podziękowań i Super naklejek czy też funkcję członkostwa w kanale, musisz spełnić trzy minimalne wymagania. Musisz posiadać:

  • minimum 500 subskrybentów
  • Trzy publiczne przesłania w ciągu ostatnich 90 dni
  • 3000 publicznie obejrzanych godzin w ciągu ostatnich 12 miesięcy lub 3 miliony publicznych wyświetleń na YouTube w ciągu ostatnich 90 dni.

Członkostwo w kanale z kolei zapewnia fanom ekskluzywne korzyści, takie jak odznaki lojalnościowe i prywatne strumienie, oferując konfigurowalny sposób zarabiania pieniędzy w YouTube. Ceny członkostwa mogą wahać się od 0,99 USD do 100 USD miesięcznie.

Jak włączyć funkcję monetyzacji by zacząć zarabiać na YT

Po wejściu do YPP włącz zarabianie – funkcję monetyzacji dla jak największej liczby filmów. Możesz to zrobić podczas przesyłania nowych treści, ale lepiej jest to zrobić co najmniej kilka godzin po przesłaniu filmów. Dzięki temu upewnisz się, że system platformy nie znalazł niczego, co mogłoby zdemonetyzować Twoje wideo, jak na przykład treści przeznaczone dla dorosłych, wulgaryzmy czy też roszczenia dotyczące praw autorskich.

Jak włączyć wyświetlanie reklam w filmie na YouTube

Aby włączyć funkcję wyświetlania reklam w danym filmie na YT:

  1. Przejdź do YouTube Studio.
  2. W lewym pasku nawigacyjnym kliknij „treść”
  3. Wybierz film, na którym chcesz zarabiać.
  4. W menu po lewej stronie kliknij „Monetyzacja”.
  5. Wybierz reklamy, które chcesz wyświetlać w filmie.
  6. By zakończyć, kliknij przycisk „Zapisz”.

Uwaga: nie wszystkie Twoje filmy będą wyświetlać reklamy, nawet jeśli na nich zarabiasz. Według ekspertów, najlepszym sposobem na pełne zarabianie na wideo jest tworzenie treści w zakresie od PG do PG-13. PG oznacza po angielsku nadzór rodzicielski (parental guidance). Oznacza to, że dany film nadaje się do ogólnego oglądania, jednak niektóre sceny mogą być nieodpowiednie dla małych dzieci. Przyjmuje się, że film PG jest najbardziej odpowiedni dla dzieci w wieku od około ośmiu lat lub starszego. PG-13 oznacza natomiast, że film nadaje się dla widzów, którzy ukończyli 13 lat.

Zarobki z YouTube szortsów

W roku 2023 twórcy platformy YT otrzymali fantastyczną wiadomość: od lutego 2023 r. fundusz YouTube Shorts oficjalnie przestał działać. Oznacza to, że wszyscy kwalifikujący się twórcy filmów krótkometrażowych mogą obecnie dołączyć do programu partnerskiego YouTube i włączyć funkcję zarabiania z reklam. Jedynym wymaganiem, jakim trzeba spełnić, to posiadanie 10 milionów publicznych wyświetleń w okresie 90 dni.

Zarobki z reklam w shorts na YouTube mogą sięgać całkiem sporych kwot i mogą się różnić w zależności od utworów użytych w filmiku. Dochody dzielone są między twórcę filmu, twórcę muzyki (artystę lub wydawcę) oraz samą platformę YouTube. Jeśli wykorzystałeś w swoim filmie krótkometrażowym dwa utwory, 66% przychodów trafi do wydawców muzycznych, a 33% do Ciebie. W przypadku jednego utworu muzycznego jest to podział 50/50. Jeśli nie użyłeś w swoim filmie żadnej muzyki, otrzymasz wszystkie przychody przeznaczone dla twórców.

Co dzieje się w przypadku oglądania Twoich shorts przez subskrybentów Premium, którzy oglądają YouTube bez reklam? Nadal zarobisz, jednak w tym przypadku otrzymasz część ich opłaty abonamentowej.

Ile można zarobić na YT? Sprawdź średnie zarobki na YouTube z wyświetleń filmów

Ile można zarobić miesięcznie na YouTube? To pytanie może być warte przysłowiowe milion dolarów, ale też i dużo mniej. Najprościej mówiąc, im większy kanał, tym najprawdopodobniej wyższy CPM na YouTube (ang. cost per thousand – cena za tysiąc wyświetleń), czyli większy zarobek. Oznacza to bowiem więcej wyświetleń i większe przychody z reklam (oraz YouTube Premium), a także wyższe prawdopodobieństwo zarabiania pieniędzy dzięki członkostwu w kanale oraz towarom, jeśli je sprzedajesz. Stawki reklam są zróżnicowane, jednak typowa wypłata dla początkującego YouTube’ra to około 1 zł CPM (czyli za każde tysiąc wyświetleń).

Bazując na powyższej średniej, zarobki początkujących Youtuberów w Polsce mogą być następujące:

  • 500,000 wyświetleń = 500 złotych/miesiąc.
  • 1 milion wyświetleń = 1000 złotych/miesiąc.
  • 3 miliony wyświetleń = 3000 złotych/miesiąc.
  • 9 milionów wyświetleń = 9000 złotych/miesiąc.
  • 16 milionów wyświetleń = 16 000 złotych/miesiąc.

Ile zarabia Youtuber za shorts? Potencjalne zarobki z reklam do filmów krótkometrażowych są niższe. Według danych nowojorskiej strony finansowej Business Insider, YouTube za 1000 wyświetleń shorts płaci średnio 0,05 dolara amerykańskiego, czyli około 20 groszy.

Warto jednak zauważyć, że zarobki zależą od wielu czynników i różnią się w zależności od statusu i renomy twórcy, jego niszy, lokalizacji oraz innych czynników. Stawki najlepszych krajowych twórców na YouTube mogą być znacznie wyższe, tak więc ich zarobki za każde 1000 wyświetleń mogą sięgać znacznie więcej. Kanały polityczne czy edukacyjne mogą zarobić do 4 zł za 1000 wyświetleń, natomiast kanały branży finansowej mogą otrzymać nawet 14 zł za tą samą ilość wyświetleń.

Inne sposoby zarabiania pieniędzy jako Youtuber

Dla większości początkujących twórców przychody z reklamach wyświetlanych w filmach jest głównym źródłem zarabiania w YouTube. Jest to też często jedyne źródło dochodu wielu twórców. Istnieje jednak szereg innych możliwości, które opisaliśmy poniżej:

Merchandising

Na YouTube możesz zarabiać także na sprzedaży własnych towarów – każdy uwielbia gadżety. Koszulki z fajnym nadrukiem, kubki z logo, bluzy z kapturem, breloki do kluczy, czapki z daszkiem – to tylko kilka przykładów najbardziej popularnych produktów. Merchandising można rozpocząć właściwie od zaraz, warto jednak zacząć od przemyślanego zaprojektowania przedmiotów, które pasują do Twojego stylu i tego, co lubią Twoi widzowie.

Aby projektować, produkować i sprzedawać swoje towary, korzystaj z zaufanych stron internetowych. Promuj produkty w swoich filmach, by zaciekawić widzów i skłonić ich do zakupów w YouTube. Pytaj, czego chcą i twórz serie limitowanych edycji, zawsze dbając, by sprzedawane przez Ciebie przedmioty były wyjątkowe i dobrej jakości.

Linki partnerskie

Marketing afiliacyjny to polecanie określonych produktów innym i zarabianiu prowizji, kiedy produkty te zostaną zakupione za pomocą unikalnych linków polecających. Wybór interesujących, wysokiej jakości produktów jest równie ważny jak promowanie ich w swoich treściach. Bardzo istotne jest zachowanie przejrzystości – informuj widzów o tym, że zarabiasz prowizję, jeśli ktoś kupi produkt za pośrednictwem Twojego linku. Jest to nie tylko dobre dla budowania i utrzymywania zaufania odbiorców – jest to też wymagane przez prawo.

Sprzedaż prawa do filmów

Jeśli opublikujesz film, który stanie się wirusowy lub zyska duże zainteresowania, kanały informacyjne lub marki mogą być chętne zapłacić za licencję, by móc wykorzystać Twoje treści.

Pozyskanie patronatu fanów

Jeśli masz dużą ilość lojalnych followersów, korzystaj z platform takich jak Patreon, Tipee czy Buy Me A Coffee, aby zaoferować swoim widzom dodatkowe funkcje i specjalne korzyści takie jak ekskluzywne treści, w zamian za ich wsparcie finansowe (napiwki, jednorazowe lyb cykliczne darowizny itp).

Tworzenie aplikacji

Zbudowałeś ogromną rzeszę fanów i jesteś uważany za eksperta w swojej dziedzinie? Stworzenie aplikacji może być kolejnym krokiem. Kluczem do sukcesu jest unikatowy pomysł i uczynienie swojej aplikacji wyjątkową.

Członkostwo w kanałach

Program partnerski YouTube oferuje również inną możliwość dochodu. Członkowie programu mogą pobierać od fanów opłaty w formie miesięcznej subskrypcji za członkostwo w ich kanale w zamian za dodatkowe korzyści, takie jak ekskluzywne treści, indywidualne czaty na żywo z twórcą (Tobą) czy też zniżki na zakup produktów.

Płatny sponsoring

Ta taktyka polega na współpracy z firmami lub markami i dotyczy sponsorowania treści w zamian za używanie, prezentowanie lub omawianie ich produktów lub usług w swoim filmie. Jest to świetny i lukratywny sposób na zarabianie pieniędzy, jednak aby pozyskać sponsorów, musisz rozwinąć swój kanał do znaczących rozmiarów.

Kursy online

Tworzenie własnych produktów cyfrowych, takich jak kursy online, oprogramowanie czy ebooki, jest jednym ze sposobów na monetyzację online. Co więcej, jest to w 100% dochód pasywny, co oznacza, że po stworzeniu produktu zarabia on pieniądze dla Ciebie we śnie i bez konieczności ciągłego utrzymywania lub pracy.

YouTube BrandConnect

Ta usługa jest obecnie dostępna jedynie w wersji beta w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Indii, Indonezji i Brazylii. BrandConnect jest nową platformą uruchomioną w 2023, w której firmy i marki mogą kontaktować się z twórcami YouTube bezpośrednio przez YouTube Studio, aby nawiązać współpracę w planowanych kampaniach reklamowych.

Sposoby na zarabianie na YouTube – podsumowanie

Niezależnie od tego, czy założyłeś swój kanał YouTube na własne potrzeby, czy też używasz go do wspierania swojej firmy, u każdego twórcy nadchodzi moment, w którym chciałby zacząć zarabiać na tej platformie. Choć najczęstszą formą przychodów są zyski z reklam na Youtube odtwarzanych przed, w trakcie czy po obejrzeniu filmów, sposobów na zarabianie na swoim kanale jest znacznie więcej.

I chociaż nie będziesz mógł od razu zacząć zarabiać na swoim kanale, wiedząc w jaki sposób najskuteczniej monetyzować swoje filmy, koncentrując się na rozwoju oraz wdrażając odpowiednie strategie, przygotujesz siebie i swoją markę na sukces.

Jak się podobał artykuł?

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen: 0

Nikt jeszcze nie ocenił tego artykułu 🥲 Na co więc czekasz? 😁