Nie ulega wątpliwości, że konkursy na Facebooku przynoszą efekty. Nie tylko w formie marketingu – choć oczywiście jest to świetny sposób, by szerzej rozreklamować swoje produkty i stronę. Warto mieć jednak na uwadze kilka kwestii – w tym tych prawnych, które bezpośrednio wpływają na organizacje konkursu na Facebooku. Zastanawiasz się jak zorganizować konkurs na Facebooku? Wszystko, o czym musisz pamiętać znajdziesz w naszym poradniku!

Konkurs na Facebooku – dlaczego warto zorganizować?

Prowadzenie swojego fanpage to nie lada wyzwanie. Zdobywanie obserwujących i osób zainteresowanych oferowanymi produktami czy usługami niejednokrotnie trzeba szukać wiele lat. Oczywiście jeśli prowadzenie strony internetowej czy tej na Facebooku jest dodatkową formą zarobkową – wówczas nie trzeba przykładać do niej tyle uwagi.

A co jeśli chcesz prowadzić sprzedaż wyłącznie w internecie, bez sklepu stacjonarnego?

Coraz więcej osób korzysta z Facebooka, nie są to wyłącznie młodzi ludzie. Na utworzenie konta decyduje się znacząca liczba seniorów i tych w średnim wieku.

Warto więc wiedzieć, że otworzenie swojego fapage’a niesie za sobą możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców.

Organizacja konkursu jest często wyzwaniem dla prowadzących profil. Przede wszystkim trzeba dobrze napisać post, mieć już kilkudziesięciu obserwujących i zawalczyć o jak najszersze udostępnia, ale dlaczego warto go zorganizować?

  • Szersze grono odbiorców – decydując się na otwarcie konkursu z nagrodami warto zachęcić, aby uczestnicy udostępniali treść posta oraz oznaczali swoich znajomych. W ten sposób Twoja strona zyska więcej polubień, a w konsekwencji więcej potencjalnych klientów;
  • Nagrodą mogą być produkty reklamowe lub vouchera, a co z tym związane będzie to kolejna okazja do zdobycia kolejnych klientów;
  • zwiększenie zaangażowania – zasady konkursu ustalasz Ty, możesz więc ustalić, że wszyscy zainteresowani muszą polubić ostatnie trzy posty – warunek konieczny!;
  • bezpośrednie dotarcie do klientów – zazwyczaj udział będą brały osoby, które są bezpośrednio zainteresowane tego typu produktami czy usługami. W ten sposób zyskasz możliwość marketingu bezpośredniego.

Warto pamiętać o aspektach prawnych. Niewiedza nie zwalania z przestrzegania regulaminów czy ustaw. Przed organizacją warto więc zagłębić się w obowiązujące przepisy.

Jak można zorganizować konkurs na Facebooku?

Poniżej znajdziesz dwie propozycję na organizację konkursu na tym portalu społecznościowym. Możesz wybrać scenariusz któregoś z nich, w zależności od Twoich preferencji, a także celu przeprowadzenia konkursu na fb.

  1. Wybierz zadanie konkursowe. Może być to kreatywna odpowiedź na pytanie lub wierszyk. Jeśli zależy Ci na dotarciu do jak największej liczby osób, to umieść w zasadach zachęcenie do udostępnienia, polubienia oraz oznaczenia trzech swoich znajomych. Warto również zaznaczyć, że udostępnienie musi mieć profil publiczny.
  2. Najładniejsze zdjęcie z kupionym produktem. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to może być świetna okazja do zwiększenia sobie obrotów. Wystarczy, że ogłosisz konkurs na najładniejsze zdjęcie z Twoimi produktami oraz oznaczenie marki. Zwycięzcę możesz wyłonić poprzez ilość zebranych lajaków pod fotografią.

Masz swój pomysł? Koniecznie z niego skorzystaj! Im więcej kreatywności i niepowtarzalności – tym lepiej! Zaskocz swoich obserwatorów i zdobądź kolejnych!

Konkurs, a loteria – różnice

Warto wiedzieć, że konkurs na Facebooku nie może mieć formy loterii. Gdybyś chciał taką przeprowadzić, to powinieneś poinformować dyrektora inny celnej, a nadzór nad wszystkim musi mieć osoba kompetentna. Ponadto musisz wnieść opłatę która wynosi 10% wartości nagrody.

Warto więc nie opierać konkursu za zasadach gry losowej, ponieważ za jego organizację można ponieść konsekwencje prawne.

Legalny konkurs na Facebook – czego nie wolno zrobić?

Promocja siebie i swojej marki to zazwyczaj główny cel organizowania konkursu. To jest jasne, że korzyści finansowe z pozyskania nowych klientów bedą większe, niż wartość samej nagrody.

Warto jednak pamiętać o regulaminie Facebooka oraz stworzyć zasady. Organizator konkursu jest obowiązany do udostępnienia takich informacji. Podobnie jeśli chodzi o ochronę danych osobowych. Warto więc mieć wszystko przygotowane odpowiednio wcześnie, ponieważ złamanie regulaminu może okazać się dotkliwe w konsekwencjach. Może się wiązać nawet z zablokowaniem przez serwis całej strony.

Pamiętaj, że zasadą konkursu nie może być polubienie, udostępnienie czy oznaczenie znajomych w poście. Jako organizator, możesz do tego zachęcić, jednak te czynności nie mogą być kryterium obowiązkowym.

Pamiętaj również, aby dowiedzieć się o konieczności odprowadzenia podatku. Warto więc zagłębić się w obowiązujące przepisy prawa, aby chęć zdobycia nowych klientów czy obserwatorów nie spowodowała problemów czy nie przyniosła dotkliwych konsekwencji w postaci mandatów lub kar finansowych.

Przed organizacją i udziałem w konkursie, zawsze należy znać przepisy, ponieważ ich nieznajomość nie zwalnia Cię z przestrzegania ogólnodostępnych i obowiązujących norm.