Spis treści

Czym jest social media marketing?

Chcąc objaśnić termin marketing w mediach społecznościowych  jako środowisko digitalowej komunikacji, warto przeanalizować czym są owe media. Ich głównym założeniem jest funkcjonowanie w taki sposób, by umożliwić wszystkim uczestnikom wspólny dialog oraz zintegrowaną interakcję. Technicznie są to platformy komunikacji masowej, a w największym skrócie nazwiemy je serwisami internetowymi. Umożliwiają one wirtualne spotkania uczestników na jednym portalu, w celu konwersacji online, wymiany myśli i informacji, postów, komentarzy, tweedów, liveów, prezentacji zdjęć, reelsów/story, krótkich filmików. Są to narzędzia o olbrzymim zasięgu oddziaływania dla każdej firmy, która może się za ich pośrednictwem promować w sieci. W przestrzeni internetu funkcjonuje wiele serwisów społecznościowych. Samo pojęcie Społecznościowego Marketingu wiąże się z generowaniem ruchu na stronie poprzez działania atrakcyjne dla danej grupy odbiorców.

W Polsce wiodące portale to Facebook, Instagram, Youtube oraz TikTok. Dla młodszego pokolenia odbiorów internetu – miłośników gier, na popularności zyskuje Twich. W kampaniach digitalowych w mediach, generują się aktywności bezpłatne i płatne, mające na celu świadomą kreację, budowanie mocnej pozycji produktu lub usługi oraz aktywowanie działań mających na celu wzrost ich rozpoznawalności. W efekcie przekłada się to na szybkie budowanie relacji z klientami oraz znacząco wpływa na wzrost wyników sprzedażowych własnych produktów i usług.

Jak promować i prowadzić w mediach digitalowych marketing?

Marketing opiera się na grze strategicznej – to nie reklama to sprzedaż. Strategia social media przekłada się na działania w mediach, a te pozwalają skutecznie kreować sprzedaż produktów i usług. Dzięki nim możliwe jest błyskawiczne dotarcie do nowych odbiorców, wykorzystanie dużego potencjału komunikacyjnego i zbudowanie społeczności internetowej. Metodyczna praca nad wykreowaniem koncepcji rozwoju produktu lub usługi i uruchomienie ich potencjału, zwiększa szansę na sukces w zrealizowaniu planowanych efektów.

Opracowując własne projekty komunikacji oraz koncepcję marketingową w mediach społecznościowych, powinniśmy pamiętać o:

  • wyborze odpowiednich przekazów komunikacji poprzez trafne zdefiniowanie właściwej grupy  docelowej,
  • wysokiej jakości content,
  • zasadzie budowania więzi z klientami,
  • zasadzie komunikowania się ze stałą grupą,
  • zasadzie uatrakcyjniania formy prezentacji swoich produktów i usług,
  • wiarygodny, autentyczny marketing (za pomocą m.in influencera).

Działania marketingowe należy prowadzić w oparciu o właściwie przygotowane projekty komunikacji. Metodyczne i konsekwentne publikowanie wartościowych, wiarygodnych treści, spowoduje w efekcie systematyczny wzrost zasięgu i realizację wytyczonych celów sprzedażowych.

Jakie błędy popełniają firmy głównie w zakresie mediów społecznościowych?

Jak prowadzić social media w marketingu i jak mogą być one niezwykle pomocne w dotarciu do obecnych odbiorców oraz w znalezieniu nowych klientów. Błędy w planowaniu aktywności, mogą zaprzepaścić dotarcie do grupy klientów i do zbudowania z nimi więzi.

Do najczęstszych błędów należą:

  • brak koncepcji na kampanię marketingową,
  • brak ustalenia wskaźnika KPI,
  • brak świadomości potęgi mediów społecznościowych,
  • brak właściwego zarządzania kampaniami,
  • brak regularności w prowadzeniu profilu,
  • duplikacja treści,
  • brak koncepcji na pozycję marki,
  • monotonne prowadzenie profilu utrzymane w jednym tonie, które nie pozwala wyróżnić się na tle innych marek,
  • brak dostosowania hasztagów do kanału,
  • brak uzupełnionego profilu,
  • brak spójności kampanii marketingu,
  • brak wyciągania wniosków i naprawy błędów w koncepcji,
  • brak monitorowania i pracy z Google Analitycs,
  • brak angażowania społeczności na Twoim profilu,
  • komunikowanie słabą treścią ( spam),
  • brak umiejętnego wykorzystania Twojego produktu lub usługi w strategii marketingowej mających na celu zwiększenia dotarcia do odbiorców w mediach,
  • nastawienie na budowanie popularności a nie wartości,
  • brak zaangażowania się i kontroli managera w komunikację i treści (zlecenie zadań marketing specialist a nie stażyście , praktykantowi),
  • brak moderacji i interakcji z odbiorcami czyli brak komunikowania się ze stałą, dotychczasową grupą odbiorców i budowania z nimi relacji,
  • brak koordynacji działań w marketingu,
  • brak umiejętnego wykorzystania marketingu wirusowego.

Jakie zalety i wady mogą zaistnieć w zakresie marketingu internetowego?

Miliony ludzi korzystają z marketingu internetowego i licznych dostępnych możliwości digitalowej komunikacji. Bezpośrednie połączenie z odbiorcami pozwala na elastyczne dopasowanie komunikatów i treści do ich realnych potrzeb. Portale internetowe umożliwiają bezpłatne publikowanie  zdjęć i filmów swojej marki. Każda platforma społecznościowa umożliwia również własną formę płatnej reklamy.

Do głównych zalet marketingu na portalach należy:

  • budowanie więzi między z klientami,
  • kreowanie własnego stylu,
  • możliwość tworzenia i publikowania treści organicznych,
  • równoległe docieranie w tym samym czasie rzeczywistym do dużej liczby klientów,
  • duży zasięg przekazywanych informacji,
  • przyciąganie ruchu do własnej witryny,
  • budowanie świadomości marki,
  • możliwość oceny i analizy swoich wyników,
  • równoległy dostęp do płatnych usług reklamowych,
  • dołączanie do największych platform nie ma żadnych kosztów rejestracyjnych,
  • możliwość uzyskania wsparcia od swoich obserwatorów,
  • możliwość pozyskania informacji o swoich klientach, które mogą mieć wpływ na trafne decyzje biznesowe.

Każda dobra koncepcja marketingowa winna brać pod uwagę ryzyko wystąpienia wady. Pojawienie się wad nie oznacza błędnego podejścia do założeń strategicznych lecz potrzebę skutecznego unikania ich, podczas kampanii. Wadami mogą okazać się:

  • negatywne komentarze – trzeba mieć przygotowane procedury radzenia sobie z zastrzeżeniami,
  • działanie bez planu działania,
  • możliwość powstania sytuacji kryzysowej,
  • szum informacyjny w sferze digital,
  • brak kontroli nad przekazywanymi treściami,
  • brak świadomości czasochłonności pracy na portalach internetowych,
  • nie każda branża musi wykorzystywać platformy internetowe,
  • brak umiejętności trafiania do nowych klientów,
  • brak świadomości o potencjalnych kosztach.

Dlaczego warto działać w social mediach?

Obecność w mediach społecznościowych daje potencjalną możliwość dotarcia w czasie rzeczywistym do tysięcy nowych odbiorców. Dzięki wykorzystaniu dedykowanych narzędzi do publikacji przygotowanych treści oraz poprowadzeniu rozmaitych kampanii reklamowych, można trafnie zdefiniować docelową grupy odbiorców, do których przekaz powinien dotrzeć.

W Polsce na portalu Facebook jest zarejestrowanych około 17 milionów użytkowników. Prawie 7 milionów ludzi posiada konto na Instagramie. Z LinkedIn korzysta przeszło 3 milionów użytkowników. Każdy z nich może stać się potencjalnym klientem Twojej firmy. Marketing w mediach wpisuje się w potrzebę precyzyjnego targetowania. Daje możliwość dotarcia do ściśle określonej grupy docelowej. Każdy z portali oferuje użytkownikowi do wykorzystania różne formaty reklamowe, W mediach można metodycznie zbudować zaufanie potencjalnych użytkowników, stanowiące dla nich pomoc w podjęciu właściwej decyzji zakupowej. Zaangażowanie odbiorców w publikowanie treści niezależnie od tego na jakim są portalu na przykład: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, TikTok – wszędzie tam są miliony potencjalnych klientów. Oczywiście nie w każdej branży sprawdzi się każdy z tych kanałów. Trzeba go dobrać w zależności od tego, do kogo kieruje się swoją ofertę i wtedy na pewno, któryś z przedmiotowych kanałów się  sprawdzi.

Działania social media to także stosunkowo tani kanał docierania do świadomości klientów, jeśli korzysta się w efektywny sposób z jego darmowych funkcji. Obecność na portalach społecznościowych pozwala przeanalizować istniejące trendy i daje możliwość ewentualnej modyfikacji oferty. Dzięki obecności w mediach społecznościowych, można zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Na znaczeniu zyskuje strategia kampanii re-marketingowych opierająca się na zdobywaniu zaufania internauty i prowadzeniu działań nad powstaniem impulsu do podjęcia decyzji zakupowej. Wykorzystując strategię przemyślanego prowadzenia profili społecznościowych oraz wsparcie reklam Facebook Ads mamy wpływ na znaczący wzrost szans skutecznej sprzedaży produktów lub usług.

Jakie są najpopularniejsze portale społecznościowe?

Internet – w połączeniu z funkcjonalnością komputera (smartfona) zbudowały potęgę nowych mediów. Stwarzają nam  użytkownikom, możliwość do korzystania z wielu różnorodnych serwisów społecznościowych. Przeznaczone są one dla różnych grup targetowych, niejednokrotnie pokrywających się ze sobą. Wszystkie najpopularniejsze portale społecznościowe, to miliony aktywnych użytkowników. Wykorzystywanie ich do promocji, pozwala realizować różnorodne cele. Najczęstszy cel końcowy to zdobywanie nowych użytkowników/klientów. Portale niejednokrotnie towarzyszą nam przez całą dobę.

Nasza aktywność przekłada się na estymację, które media należy wziąć pod uwagę podczas kreacji działań marketingowych:

  • Facebook – niekwestionowany lider pod kątem liczby aktywnych użytkowników,
  • Instagram – fotograficzny, najszybciej rozwijający się serwis – stawia na edycję zdjęć i filmów,
  • YouTube – użytkownicy mogą bez opłat umieszczać i odtwarzać strumieniowo filmy i muzykę, posiada najdłuższe czasy spędzane przez użytkowników,
  • WhatsApp – komunikator pomagający użytkownikom na szybką i bezpieczną komunikację,
  • Snapchat – dedykowany dla młodszego  użytkownika wysyłającego krótkie filmiki o ograniczonym żywocie,
  • TikTok – aplikacja na telefon służąca do nagrywania i udostępniania krótkich, 15 lub 60 sekundowych filmików, zyskująca popularność w obszarze krótkiej relacji filmowej,
  • Pinterest – amerykański serwis umożliwiający dzielenie się materiałami wizualnymi – wyszukiwarka pomysłów,
  • LinkedIn – skupia się wokół rozwoju kariery, uchodzący za portal biznesowy, tak zwany facebook firmowy (do działań specjalnych),
  • Twitter – szybkie publikowanie tekstów do 280 znaków, w naszym kraju zdominowany przez polityków i dziennikarzy,
  • Skype – popularny komunikator internetowy, który pozwala na prowadzenie darmowych rozmów głosowych oraz obserwację rozmówcy poprzez kamerę internetową.