Facebook i media społecznościowe są doskonałym narzędziem reklamy i promocji firmy. To tutaj nie tylko możemy pokazać swój produkt, ale też przybliżyć naszą usługę. To także idealne miejsce na budowanie pozytywnego wizerunku wokół swojej marki. Dlatego też z możliwości jakie daje Facebook korzystają nie tylko firmy, przedsiębiorstwa, ale również freelancerzy –  osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które chcą zaistnieć w sieci i które pragną, aby ich nazwisko było rozpoznawalne i dobrze się kojarzyło. Jak zatem budować swoją markę osobistą na Facebooku? Jak tworzyć trafiające do odbiorców posty? O czym pisać, aby wzrastać w oczach obserwujących profil i wzmacniać swoją pozycję eksperta w branży?

Spis treści

Czym jest marka osobista? Definicja i zasady promocji marki osobistej w social mediach

Zanim przejdziemy do omówienia konkretnych sposobów i kanałów komunikacji z odbiorcą, zastanówmy się i odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest tak naprawdę marka osobista?

Jeśli mielibyśmy opisać i omówić temat w kilku zdaniach i jak najbardziej prosto, moglibyśmy powiedzieć, że marka osobista jest wszystkim tym, co prezentuje dana osoba zarówno w świecie online, jak i offline. Wszystko, co sobą reprezentuje dany człowiek, wartości, przemyślenia, światopogląd, cele i plany, które ma w związku ze swoim rozwojem osobistym i prowadzeniem swojego biznesu. To również jest obraz  danej osoby w głowach jej odbiorców, klientów. To w jaki sposób konkretny biznesmen, osoba publiczna, czy przedstawiciel danego zawodu jest postrzegany przez szerszego odbiorcę. Co jego zdaniem reprezentuje i co wyłania się na pierwszym planie, kiedy pojawia się dane nazwisko. Jak zatem budować pozytywny wizerunek w social mediach? Przede wszystkim istotna jest szczerość, autentyczność.  Nasz wizerunek w sieci powinien być kompatybilny i spójny z tym, co sobą reprezentujemy i jakie wartości wyznajemy w życiu codziennym.  Wiadomo, że na swoim biznesowym profilu będziemy omawiali inne kwestie niż ze znajomymi podczas weekendowej kawy, przy spotkaniach towarzyskich.  Ważne jednak, aby osoba która ma z nami kontakt, bez znaczenia czy w życiu osobistym, czy na biznesowej płaszczyźnie –  miała pewność, że spotyka się z osobą szczerą i prawdziwą. Dwa światy, ten rzeczywisty i ten wirtualny, promocyjny muszą w pewien sposób się ze sobą zazębiać.

Budowanie marki osobistej –  zwróć uwagę na Twoje cechy lub cechy Twojej działalności, które Cię wyróżniają

Przede wszystkim, aby nowa marka odniosła sukces w sieci i w social media musi naprawdę czymś się wyróżniać. W dobie, gdzie praktycznie w każdej branży mamy ogromną konkurencję jest to kwestia priorytetowa i bez tego ani rusz. Dlatego też zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania w obrębie mediów społecznościowych lub też poprzez inne kanały komunikacji z potencjalnymi klientami, zastanów się,  co możesz zaproponować klientom naprawdę nietuzinkowego. Jak możesz ich zaskoczyć?

To, co chcesz przekazać musi być nie tylko wartościowe, ale również czymś się wyróżniać. Nie znaczy to oczywiście, że cała Twoja strategia i model działania musi być super oryginalny i niespotykany dotąd wcześniej, ale już jeden mały element w Twoim zachowaniu lub też w profilu firmy, czy też w samym podejściu do klienta,  może stać się idealnym punktem zaczepienia, aby przyciągnąć nowych klientów i aby chcieli oni zostać dłużej z Tobą i polecali usługi Twojej marki swoim znajomym, przyjaciołom, czy też rodzinie.  Jest to też bardzo istotne, aby zdobywać dobre rekomendacje. Przykład?  Jesteś coachem,  mentorem kariery i chcesz wyróżnić się spośród tłumu. Jak wiadomo osób, które zajmują się obecnie tego rodzaju działalnością jest naprawdę dużo i liczba ta powiększa się. Coaching jest przestrzenią, która bardzo nas interesuje i coraz więcej osób wiąże z tą branżą swoją zawodową przyszłość. Na rynku mamy dostępnych wiele kursów i szkoleń, które w szybki sposób może nie oferują zdobycia całkowitej i pełnej wiedzy, czy też ogromnego doświadczenia, ale na pewno dają furtkę do otwarcia własnej działalności i robienia czegoś w kierunku rozwoju. Dlatego też działając w takich przestrzeniach jak chociażby wspomniany coaching, musimy naprawdę czymś się wyróżnić, aby zatrzymać przy sobie potencjalnego klienta i obserwatora naszego profilu społecznościowego.  Biorąc pod uwagę wspomniany zawód takim punktem wyróżniającym może być na przykład wyjątkowy warsztat, którego nie było nigdy wcześniej.  Możesz oczywiście opierać się na tradycyjnych rozwiązaniach, w których korzystały już inne osoby przed Tobą, ale możesz dodać mały, skromny element, jakiś dodatek do swojej oferty, który sprawi że internauci wybiorą właśnie Ciebie i na Ciebie zwrócą szczególną uwagę.

Budowanie marki osobistej – odpowiedz na kwestie, które naprawdę interesują Twoich potencjalnych odbiorców

Drugim ważnym elementem budowania silnej marki osobistej w obrębie mediów społecznościowych jest wzbudzenie zainteresowania.  Jak to zrobić? Przed podjęciem jakichkolwiek działań w social media warto zrobić solidny research i przeznaczyć na to nawet nie kilka godzin, czy dni albo nawet kilka miesięcy, aby wynik Twoich analiz był jak najbardziej miarodajny. Zweryfikuj, czego poszukują Twoi potencjalni obserwujący. Z czym się borykają na co dzień? Czego poszukują w sieci? Na jakie pytania najczęściej szukają odpowiedzi? Czego im brakuje w przestrzeni internetowej i w social mediach? Na co zwracają uwagę, kiedy chcą skorzystać z usług osoby, czy firmy działającej w konkretnej branży? Ważne jest, aby pytania zamieszczone w Twojej ankiecie, na podstawie której będziesz wykonywać badania opinii publicznej, badania i obserwacje Twojego klienta docelowego były jak najbardziej konkretne i jak najbardziej doprecyzowane. Oczywiście, możesz zadać również bardzo ogólne pytanie i próbować na nie odpowiedzieć. Należy jednak pamiętać,  że takie ogólnikowe działanie nie wyczerpie naszych potrzeb i w sumie nie uzyskamy przez to jakiś konkretnych informacji o naszym odbiorcy.

Silny brand – zrobiłeś analizę grupy docelowej – co dalej?

Wykonałeś analizę grupy docelowej i wiesz już czego oczekują potencjalni obserwatorzy Twojego profilu, czy też Twoi klienci. Teraz możesz zacząć myśleć, jak dotrzeć do swoich kontrahentów, do osób z którymi być może zaczniesz współpracować. Podczas procesu budowania silnej marki osobistej należy pamiętać, że element polegający na wzbudzeniu zaufania jest jednym z najistotniejszych w całej strukturze lejka sprzedażowego.  Nachalna reklama i  spamowanie ofertą i usługami, które oferujemy może nie przynieść spodziewanego rezultatu, a już na pewno nie będzie to rezultat długotrwały. Wzbudzenie zainteresowania i przede wszystkim rozwój relacji z potencjalnym klientem sprawi, że nie tylko znajdziemy kontrahenta i odbiorcy naszych usług, ale przede wszystkim znaczy to, że ten odbiorca, którego już pozyskamy będzie lojalny i że zostanie z nami na dłużej.

Marka  osobista – proces budowania marki osobistej

Jeśli chcemy odnieść sukces w budowaniu marki osobistej w sieci, musimy przede wszystkim działać według konkretnego planu. Bez tego niestety cała idea nam się rozjedzie, a tego przecież nie chcemy. Pod uwagę trzeba wziąć każdy aspekt – od szaty graficznej, loga, zdjęcia w tle w social mediach, aż po konkretne dni publikacji postów. Dobry plan to już połowa sukcesu!

Budowanie silnej marki osobistej –  bądź marką potrzebną i pożądaną

Ten trzeci etap budowania silnej marki osobistej można osiągnąć po spełnieniu pozostałych dwóch, o których mówiliśmy powyżej. Można śmiało powiedzieć, że jest to etap, który stanowi pewnego rodzaju „wisienkę na torcie”, po spełnieniu pozostałych dwóch.  Stając się marką potrzebną jesteś już rozpoznawalny, wie o Tobie świat biznesu i co więcej docenia Twoje działania i wartości, które reprezentujesz poprzez swoją firmę i poszczególne projekty, w które się angażujesz i które pokazujesz  swoim odbiorcom. Uznanie dla marki może przejawiać się w dwojaki sposób. Zdobywamy je ze strony klientów, którzy chętnie zaczynają korzystać z naszych usług i jest dla nich naturalne, że w razie potrzeby w danej kwestii przychodzą właśnie do nas. Przejawia się to również poprzez pojawianie się dużej ilości partnerów chętnych do nawiązywania współpracy, chętnych do połączenia sił w ciekawym projekcie lub w jakiejś inicjatywie, która ma za zadanie nie tylko rozreklamować Wasze biznesy, ale również rozwinąć branżę, w której funkcjonujecie oraz pokazanie się odbiorcom z jeszcze lepszej perspektywy.  Dlatego też od początku działalności warto angażować się we wszelkiego rodzaju duety. Mówimy tutaj nie tylko o wspólnej pracy, ale również pokazywaniu się wspólnie w social mediach. Takie rozwiązanie pokazuje, że jesteśmy otwarci na innych.  Nie boimy się ewentualnej konkurencji i co więcej chcemy razem z nią współgrać, tworząc jedną całość. Pod względem typowo promocyjnym i technicznym wspólne posty i wspólne kampanie reklamowe zwiększają zasięgi i rozpoznawalność marki. Obserwujący stronę partnera widzą naszą stronę, a nasi fani dowiadują się o Twoim partnerze. Z czasem, kiedy mamy już wyrobione nazwisko, wyrobioną markę partnerzy sami zaczynają się do nas zgłaszać z propozycją współpracy na wybranym polu lub nawet kilku polach. Taka sytuacja jest doskonałym potwierdzeniem tego,  że naprawdę odnieśliśmy już nie tylko w social mediach, ale ogólnie w branży  pewien i to całkiem spory sukces.

Wizerunek osobisty i marka osobista w mediach społecznościowych. Personal branding w pigułce

Przede wszystkim chcąc promować swój biznes i budować silną markę osobistą w obrębie mediów społecznościowych należy postawić na autentyczność, szczerość i zgodę z samym sobą. Współczesny internauta, który przegląda poszczególne strony, czy też udziela się w social mediach doskonale wie, która marka jest naprawdę profesjonalna i naturalna w tym co robi. Taki też powinien być przekaz personal brandingu.  Nie wymuszony, szczery.  Nasz odbiorca musi nam uwierzyć.  Uwierzyć w to, że jesteśmy profesjonalistami w swoim fachu i uwierzyć w nasz przekaz. Ważne jest, aby wspomniany przekaz budować na autentyczności i spójności.  Odbiorca naszych treści, który przegląda naszą stronę na Facebooku powinien mieć pewność, że ma do czynienia z osobą, która doskonale wie, co chce przekazać, w jaki sposób i jaki cel chce osiągnąć swoją obecnością w mediach społecznościowych. Kluczowa jest też relacja z czytelnikami – oparta na zaufaniu i wzajemnym szacunku.  Dbając o personal branding należy podkreślić swoją otwartość nie tylko na branżę, ale też na drugiego człowieka i pozwolić mu wypowiedzieć się na ważne kwestie, które są poruszane na profilu. Osoba, która zdaje sobie sprawę ze swojego talentu i ze swoich predyspozycji nie boi się konfrontacji ze swoimi odbiorcami, co więcej wsłuchuje się w ich potrzeby i po prostu chcę wiedzieć co oni sądzą.  Jakie są ich poglądy, przekonania, lub też czego im brakuje w świecie i w branży, w jakiej porusza się dany specjalista.

Zasady budowania marki osobistej – jak kreować swoją obecność w sieci?

Wiemy już z jakich etapów składa się budowanie marki osobistej i silnej marki w obrębie mediów społecznościowych. Teraz zastanówmy się, co sprawia, że idziemy w dobrym kierunku i nasze działania, nasza praca w social media  przynosi spodziewane efekty w postaci powiększającego się grona odbiorców, które z uwagą przygląda się temu co robimy i co chcemy przekazać.  Dobrze jest już na początku drogi wiedzieć, o czym chcemy mówić i mieć chociaż w jakiejś części pomysły i alternatywę na treści, które będziemy zamieszczali na swoim profilu facebookowym. Takie rozwiązanie i takie podejście do sprawy ma wiele zalet. Przede wszystkim pozwala zachować spójność treści i pewnego rodzaju kompatybilność przekazu. Daje też nam poczucie komfortu i bezpieczeństwo, że jesteśmy w dobrym miejscu i wiemy, w którą stronę zamierzamy iść. Zapewniamy, że  również czytelnicy zauważą, że przekaz, z którym wychodzimy do świata nie jest przypadkowy. Zauważą, że autor nie strzela kulą w płot, a doskonale zna się na swoim fachu i że miejsce które odwiedzają, czyli  konkretna strona na Facebooku  jest dopracowana w każdym szczególe, od początku do końca. Buduje to zaufanie i uznanie wśród odbiorców.

Co daje budowanie silnej marki osobistej? Dlaczego to jest takie ważne?

Podsumowując nasze rozważania, warto nieco przekornie zastanowić się, dlaczego w ogóle warto dbać o rozwój marki osobistej w sieci i co to daje? Czy nie wystarczy tylko świadczyć danych usług i pozyskiwać nowe leady?  Przede wszystkim dbając o markę osobistą i skrupulatnie ją budując wzmacniamy swój wizerunek eksperta. Nawet, jeśli chwilowo mamy mniej zleceń lub na przykład skupiamy się na innym aspekcie swojego życia prywatnego lub też zawodowego, to wciąż mamy szacunek i uznanie wśród odbiorców. Nasze nazwisko zaczyna dobrze się kojarzyć i pojawia się w rozmowach branżowych, a to oczywiście daje furtkę do rozwoju ciekawych, intrygujących i niebanalnych współprac i kontaktów biznesowych. Mamy już silną markę osobistą i jesteśmy obecni w danej branży wiele lat, to praktycznie w wielu przypadkach nie musimy skupiać się na pozyskiwaniu kontaktów biznesowych, czy też przekonywaniu ewentualnych klientów do siebie. Można śmiało powiedzieć, że w pewnej chwili klienci przychodzą do nas sami. W świecie mediów społecznościowych, w świecie showbiznesu mamy bardzo wiele przykładów, kiedy to dana osoba nie musi inwestować już w drogie i płatne reklamy. Jej nazwisko staje się jakością samą w sobie i przyciąga jak magnes.

Nie możemy oczywiście pominąć jeszcze jednego ważnego aspektu. Stała praca nad silną marką osobistą pozwala nam stać mocno i stabilnie na nogach branży. Nawet, kiedy pojawiają się nowe rozwiązania, czy też do gry wkracza „świeża krew”, to my mając silną markę osobistą nie musimy obawiać się konkurencji. Jest ona wtedy dla nas wyzwaniem, czy też okazją na nową współpracę. Nie obawiamy się, że będziemy musieli zniknąć z rynku i zamknąć biznes. Mając silną markę osobistą nie musimy się tego obawiać, a to daje duże poczucie bezpieczeństwa i komfortu, które jest priorytetowe we współczesnym świecie.

Silna marka osobista – porozmawiajmy o tym, jak możesz zadbać o swój wizerunek w Internecie

Masz wyjątkowy talent? Predyspozycje, które wyróżniają Ciebie z tłumu? Chcesz przekazać coś ważnego odbiorcom i użytkownikom social mediów? Zacznij budować silną markę osobistą na dobrych fundamentach i przede wszystkim na znajomości branży oraz Twojego potencjalnego odbiorcy.  Nie wiesz od czego zacząć? Jak stworzyć właściwą strategię działania i o czym należy pamiętać? Chętnie pomożemy i podpowiemy, jak z sukcesem prowadzić media społecznościowe, aby nasza marka rosła w siłę i kojarzyła się wyłącznie pozytywnie. Mamy wieloletnie doświadczenie, którym chętnie się podzielimy.  Wspólnie zastanowimy się, jaką drogę powinna przejść Twoja marka, jaką strategię marketingową obrać, aby wyróżnić się w naprawdę wyjątkowy sposób.