Aktualizacja artykułu: 14.10.2024
Facebook i media społecznościowe są doskonałym narzędziem do reklamy i promocji firmy. To tutaj możemy pokazać swój produkt czy też przedstawić naszą usługę. To także idealne miejsce na budowanie pozytywnego wizerunku wokół swojej marki. Dlatego też z możliwości jakie daje Facebook korzystają nie tylko firmy, przedsiębiorstwa, influencerzy jak i również freelancerzy – osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które chcą zaistnieć w sieci i które pragną, aby ich nazwisko było rozpoznawalne i dobrze się kojarzyło. Jak zatem budować swoją markę osobistą na Facebooku? Jak tworzyć trafiające do odbiorców posty? O czym pisać, aby wzbudzić zainteresowanie osób obserwujących profil i wzmacniać swoją pozycję jako eksperta w branży?
Spis treści
- Czym jest marka osobista? Definicja i zasady marketingu marki osobistej w social mediach
- Personal branding – nadaj znaczenie swojemu wizerunkowi
- Jak zbudować silny brand na Facebooku – proces budowania marki osobistej
- Zasady budowania marki osobistej – jak kreować swoją obecność w sieci?
- Odkryj swoja markę – zacznij od cech, które Cię wyróżniają na tle konkurencji
- Rozwój marki osobistej – dowiedz się, co naprawdę interesuje Twoich potencjalnych odbiorców
- Silny brand – zrobiłeś analizę grupy docelowej – co dalej?
- Budowanie silnej marki osobistej na Facebook oraz innych profilach społecznościowych – wskazówki
- Co daje budowanie silnej marki osobistej? Dlaczego jest to takie ważne?
- Silna marka osobista na Facebooku – podsumowanie
Czym jest marka osobista? Definicja i zasady marketingu marki osobistej w social mediach
Zanim przejdziemy do omówienia konkretnych sposobów i kanałów komunikacji z odbiorcą, zastanówmy się i odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest tak naprawdę marka osobista?
Jeśli mielibyśmy opisać i omówić temat w kilku zdaniach i jak najbardziej prosto, moglibyśmy powiedzieć, że marka osobista jest wszystkim tym, co prezentuje dana osoba zarówno w świecie online, jak i offline. Wszystko, co sobą reprezentuje dany człowiek, wartości, przemyślenia, światopogląd, cele i plany, które ma w związku ze swoim rozwojem osobistym i prowadzeniem swojego biznesu. Dotyczy to również obrazu danej osoby w umysłach jej odbiorców (klientów) – czyli wszystko to, w jaki sposób konkretny biznesmen, osoba publiczna, czy przedstawiciel danego zawodu jest postrzegany przez szerszego odbiorcę.
Personal branding – nadaj znaczenie swojemu wizerunkowi
Branding to proces nadawania znaczenia konkretnej firmie, organizacji, produktom lub usługom poprzez tworzenie i kształtowanie marki w umysłach konsumentów. Jest to indywidualnie opracowana strategia, mająca na celu pomóc ludziom szybko zidentyfikować i doświadczyć daną markę oraz dać im powód do wyboru jej produktów zamiast produktów konkurencji, poprzez wyjaśnienie, co ta konkretna marka dokładnie oferuje.
Celem brandingu jest wyróżnienie marki oraz przyciągnięcie i utrzymanie lojalnych klientów i innych interesariuszy poprzez dostarczanie produktu, który jest zawsze zgodny z obietnicami marki.
Jak zbudować silny brand na Facebooku – proces budowania marki osobistej
Aby skutecznie zbudować markę osobistą na Facebooku, zacznij od zdefiniowania swojej marki, skupienia się na stworzeniu profesjonalnego profilu na Facebooku i regularnego tworzenia wartościowych treści. Upewnij się, że aktywnie angażujesz swoich odbiorców i w pełni wykorzystujesz narzędzia Facebooka, aby jeszcze bardziej zwiększyć widoczność swojej marki.
Jak natomiast budować pozytywny wizerunek w social mediach? Twoim celem jest ustanowienie siebie jako sympatycznego, kompetentnego i przystępnego eksperta w swojej dziedzinie. Jeśli na przykład jesteś osobistym szefem kuchni, chcesz, aby ludzie czuli się komfortowo, zapraszając cię do pracy w ich domu i gotując dla swoich przyjaciół i rodziny. Jeśli jesteś naukowcem lub specjalistą HR, chcesz, aby potencjalni pracodawcy czuli, że będziesz kompetentnym i wydajnym dodatkiem do ich zespołów. Jednak najważniejsze jest to, żeby Twoja marka zachowała spójność i autentyczność. Może to być najlepsza wersja ciebie, ale to wciąż Ty. Jeśli Twoim celem jest stworzenie fałszywej persony, trudno będzie nadążyć – Twoi obserwatorzy szybko to poznają i przejrzą Cię na wylot.
Zasady budowania marki osobistej – jak kreować swoją obecność w sieci?
Pierwszym krokiem w budowaniu marki osobistej jest zdefiniowanie tego, kim jesteś, co reprezentujesz i kto jest Twoja grupą docelową odbiorców. Obejmuje to zdefiniowanie unikalnej propozycji sprzedaży (USP – unique selling point) – tego, co cię wyróżnia i dlaczego ludzie powinni wybrać ciebie zamiast innych. Idealny profil marki na Facebooku powinien być szczegółowy i kompleksowy, opisujący jej doświadczenie, wizję i cechy osobiste. Dlatego też musisz określić swoje unikatowe wartości i mocne strony oraz zastanowić się, jak zaoferować coś wyjątkowego i wartościowego swoim zwolennikom.
Odkryj swoja markę – zacznij od cech, które Cię wyróżniają na tle konkurencji
Według ekspertów marketingu online, fundamentem mocnej marki osobistej są rozpoznawalne elementy projektu takie jak logo, charakterystyczne cechy jak osobowość i doświadczenie, a także korzyści, jakich ludzie doświadczają, wybierając Ciebie. Przykładowo, jeśli jesteś coachem – mentorem kariery i chcesz wyróżnić się spośród tłumu. Jak wiadomo osób, które zajmują się obecnie tego rodzaju działalnością jest naprawdę dużo i liczba ta stale się powiększa. Twoim punktem wyróżniającym może być na przykład wyjątkowy charakter Twojego warsztatu, branżowe doświadczenie, nietypowe styl mentorski lub dzielenie się z odbiorcami swoją wiedzą i doświadczeniem. Ale może to być też jakiś mały, skromny element, jak na przykład dodatek do swojej oferty, który sprawi że internauci wybiorą właśnie Ciebie i na Ciebie zwrócą szczególną uwagę.
Rozwój marki osobistej – dowiedz się, co naprawdę interesuje Twoich potencjalnych odbiorców
Drugim ważnym elementem budowania silnej marki osobistej w obrębie mediów społecznościowych jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Przed podjęciem jakichkolwiek działań w social media warto zrobić solidny research i przeznaczyć na to odpowiednia ilość czasu, aby wynik Twoich analiz był jak najbardziej miarodajny. Zweryfikuj, czego poszukują Twoi potencjalni obserwujący. Z czym się borykają na co dzień? Czego poszukują w sieci? Na jakie pytania najczęściej szukają odpowiedzi? Czego im brakuje w przestrzeni internetowej i w social mediach? Na co zwracają uwagę, kiedy chcą skorzystać z usług osoby, czy firmy działającej w konkretnej branży? Ważne jest, aby pytania zamieszczone w Twojej ankiecie, na podstawie której będziesz wykonywać badania opinii publicznej, badania i obserwacje Twojego klienta docelowego były jak najbardziej konkretne i jak najbardziej sprecyzowane.
Silny brand – zrobiłeś analizę grupy docelowej – co dalej?
Kolejnym krokiem jest ustanowienie strategii marki osobistej.
Po znalezieniu odpowiedzi na pytanie czego chcą Twoi widzowie oraz po podjęciu decyzji o tym, jakie są Twoje cele i co chcesz osiągnąć dzięki swojej osobistej marce, nadszedł czas na ustalenie strategii. Ponieważ mówimy o Facebooku, będzie to obejmować konfigurację i optymalizację strony oraz uzupełnienie profilu. Powinien on również obejmować częstotliwość publikowania nowych postów, częstotliwość sprawdzania strony pod kątem komentarzy i innych powiadomień, a także optymalne połączenie filmów, zdjęć i tekstu. Warto również zdecydować, czy chcemy dołączyć do niszowych grup na Facebooku, a jeśli tak, to do jakich.
Budowanie silnej marki osobistej na Facebook oraz innych profilach społecznościowych – wskazówki
Facebook jest wyzwaniem dla wielu osób, które chcą odnieść sukces w budowaniu swojej marki osobistej w sieci. Nie są one pewne, czy powinny używać swojego profilu osobistego, strony, grupy, czy też kombinacji powyższych. Nie ma jednej lub prostej odpowiedzi na to pytanie – w dużej mierze zależy to od tego, jak obecnie korzystasz z Facebooka i jak chcesz go wykorzystać dla swojej marki osobistej – w tym ile czasu realistycznie możesz na to poświęcić. Oto kilka dodatkowych wskazówek, które powinieneś wykorzysta w swojej strategii kreowania marki na Facebooku:
Twórz spójne, wysokiej jakości treści
Treść jest kluczem do sukcesu w procesie budowania marki osobistej. Treści udostępniane na Facebooku powinny odzwierciedlać Twoją markę, wartości i wiedzę. Jednak choć ważne jest, aby zaprezentować swoją wiedzę, warto również od czasu do czasu pokazać swoją ludzką stronę. By to osiągnąć, dziel się swoją autentyczną historią i osobowością, aby zdobyć zaufanie i nawiązać kontakt z odbiorcami. Wspomnij o swoich klientach, współpracownikach lub relacjach zawodowych i udostępniaj treści od liderów, których podziwiasz. Ważne jest również regularne publikowanie treści, aby utrzymać zaangażowanie odbiorców.
Zachowaj pozytywne nastawienie
Zadbaj o to, by profil na Facebooku był profesjonalny i pozytywny. Pomyśl, że chcesz przecież przyciągnąć odbiorców do swojej marki, a nie odpychać ich skrajnymi punktami widzenia, nieprzyjaznymi komunikatami lub negatywną energią. Pamiętaj również, że prawie niemożliwe jest usunięcie postów, jeśli po jakimś czasie zdecydujesz, że nie były one dobrym pomysłem. Lepiej zastanowić się dwa razy, zanim opublikujesz cokolwiek na swojej osi czasu na Facebooku. Nawet jeśli usuniesz post z Facebooka, jego fragmenty często można znaleźć w wynikach wyszukiwania.
Bądź aktywny i angażuj swoich odbiorców
Kolejnym aspektem korzystania z sieci społecznościowych, zwłaszcza Facebooka, w celu budowania silnej marki osobistej jest bycie aktywnym i responsywnym. Regularnie publikuj posty, odpowiadaj na pytania i komentarze, a także „lajkuj” je. Ten rodzaj zaangażowania pozwoli Twoim obserwatorom poczuć, że mają z Tobą więź i zwiększy ich lojalność wobec marki.
Wykorzystaj narzędzia Facebooka
Facebook oferuje szereg narzędzi, które mogą być bardzo pomocne dla osób budujących swoją markę osobistą. Należą do nich Facebook Groups, Facebook Live, Facebook Stories i inne. Grupy na Facebooku są świetnym sposobem na stworzenie społeczności wokół swojej marki. Szczególnie przydatne może być znalezienie niszowych grup na Facebooku, aby połączyć się z ludźmi o takich samych zainteresowaniach zawodowych jak Ty. Facebook Stories mogą udostępniać treści zza kulis lub dać widzom wgląd w codzienne życie. Z kolei transmisje live (Iajwy) na żywo na Facebooku generują sześć razy więcej interakcji niż zwykłe filmy, a aż ponad 500 milionów ludzi codziennie przegląda Facebook Stories. Facebook Live mogą być też wykorzystywane do organizowania webinarów, samouczków live czy też sesji pytań i odpowiedzi.
Zaproś znajomych do polubienia Twojej strony
Zapraszanie ludzi do polubienia strony na Facebooku to łatwy sposób na dodanie obserwujących. Istnieje kilka kluczowych korzyści z zapraszania osobistych znajomych na Facebooku do polubienia strony firmowej. Przede wszystkim osoby, które polubią Twoją stronę, zobaczą Twoje aktualizacje i udostępniane treści, dzięki czemu będą bardziej świadome tego, co robisz i jak możesz pomóc. Może to oznaczać więcej poleceń w przyszłości. Po drugie, gdy ktoś polubi Twoją stronę, Facebook automatycznie poleci ją swoim znajomym. Oznacza to, że jeśli klient polubi Twoją stronę, jego znajomi zobaczą, że polubił on Twoją stronę i będą mogli sami ją polubić. Facebook pokazuje również Twoje posty osobom, które są demograficznie podobne do tych, które polubiły Twoją stronę.
Uruchom reklamy na Facebooku oraz korzystaj z serwisów promocyjnych
Dziś trudno wyobrazić sobie marketing w mediach społecznościowych bez płatnej promocji. Może ona sprawić, że więcej osób dowie się o Twojej marce, produktach lub usługach i wygenerować znaczne zyski. Możesz więc ustawić budżet i doprecyzować grupę docelową, aby reklama była widoczna tylko dla określonej grupy osób – dzięki reklamom na Facebooku możesz kierować reklamy na grupy demograficzne według płci, wieku, lokalizacji i nie tylko. Serwisy promocyjne takie jak dodatkowe polubienia strony, followers / obserwujący czy udostępnienia postu lub profilu mogą również przynieść sporo korzyści, szczególnie nowym biznesom i początkującym. Zacznij od małych inwestycji i zobacz, czy uzyskasz przyzwoity zwrot z inwestycji (ROI) i czy rozmowy o Twojej marce staną się bardziej powszechne w sieci. Celem płatnego promowania jest przyzwyczajenie ludzi do wizerunku Twojej marki osobistej, aby pamiętali, co robisz i jak mogą z tego skorzystać.
Co daje budowanie silnej marki osobistej? Dlaczego jest to takie ważne?
Silna marka osobista może przynieść firmie daleko idące korzyści, niektóre z nich to:
- Marka osobista zwiększa widoczność firmy: Im bardziej jesteś widoczny jako właściciel, założyciel lub dyrektor, tym bardziej widoczna będzie Twoja firma. Twoja firma i jej adres URL będą wymienione na każdej stronie Twojej osobistej witryny internetowej i na każdym profilu w mediach społecznościowych, a Twoje treści będą zawierać odniesienia do Twojej firmy. Możesz także zamieścić linki do witryny swojej firmy w osobistych mediach społecznościowych i innych treściach, wzbogacając strategię SEO swojej firmy.
- Marka osobista zwiększa wiarygodność firmy: Twoja osobista wiedza specjalistyczna zwiększy wizerunek eksperta, a Twoje osobiste doświadczenie biznesowe wpłynie na bieżące działania Twojej firmy. Stając się liderem w swojej branży, poprawiasz również profil i status swojej firmy.
- Twoja osobista marka humanizuje firmę: Klienci lubią robić interesy z ludźmi, a nie bezimiennymi korporacjami. Pokazywanie swojej indywidualności i dzielenie się rodziną, hobby, zainteresowaniami i doświadczeniami humanizuje firmę.
- Twoja marka osobista stwarza możliwości dla firmy: Gdy jesteś widoczny i szanowany w swojej branży, możesz przyciągnąć więcej strategicznych partnerstw, klientów i potencjalnych inwestorów. Będziesz w stanie nawiązywać cenne kontakty i zdobywać kluczowe informacje.
Silna marka osobista na Facebooku – podsumowanie
Masz wyjątkowy talent? Predyspozycje, które wyróżniają Ciebie z tłumu? Chcesz przekazać coś ważnego odbiorcom i użytkownikom social mediów? Zacznij budować silną markę osobistą na dobrych fundamentach i przede wszystkim na znajomości branży oraz Twojego potencjalnego odbiorcy. Facebook stał się doskonałą platformą do rozwoju marki osobistej, która oferuje użytkownikom bogate opcje wypromowania treści i możliwość docierania do dużej liczby odbiorców.