Platforma YouTube cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród nie tylko użytkowników Internetu ogólnie, ale przede wszystkim firm, przedsiębiorstw, które chcą skutecznie promować się za pomocą mediów społecznościowych. Żyjemy w czasach wszechobecnego pędu, nie mamy czasu nawet dla bliskich, dla rodziny. Doba jest cały czas za krótka, a codzienne obowiązki niektórych z nas zwyczajnie zaczynają przerastać. Między innymi z tego też powodu ogromną popularnością cieszą się filmy na YouTubie.  Powoli przechodzimy ze standardowego słowa pisanego, czytania treści blogowych w Internecie, na rzecz właśnie wideo marketingu.  Przede wszystkim oszczędza to wiele czasu. Jak zatem prowadzić swój kanał na YouTube? Jak przyciągać rzesze odbiorców i zwiększać widoczność swojego kanału, co jak wiadomo jest priorytetowe w momencie, kiedy dopiero startujemy ze swoją działalnością w obrębie YouTube?  Na wszystkie te pytania i jeszcze więcej postaramy się odpowiedzieć poniżej!

Spis treści

Filmy na YouTube. Dlaczego format video staje się tak bardzo popularny?

Zanim przejdziemy do omówienia samych form promocji na YouTubie należy zadać sobie podstawowe pytanie, co się takiego stało że format wideo jest tak bardzo ceniony i pożądany w przestrzeni internetowej? Na te pytanie może być wiele odpowiedzi. Postaramy się przetoczyć kilka możliwości, które nam wydają się najbardziej prawdopodobne lub które są poparte analizami i szczegółowymi badaniami.

  • materiały wideo są odpowiedzią na naturalne przyzwyczajenia i nawyki użytkowników Internetu. Format wideo cieszy się popularnością, ponieważ w większości przypadków jesteśmy wzrokowcami. Szybciej zapamiętujemy przekaz, który widzimy. Treści czytane nierzadko umykają nam błyskawicznie z pamięci.  Nasz mózg naturalnie na dłużej przyjmuje i dłużej przetwarza to, co zobaczymy. Taką zależność możemy zaobserwować przede wszystkim odnosząc się do promocji i reklamy usług lub też konkretnego katalogu produktu. Zanim kupimy samochód chcemy go zobaczyć. Rzadkością jest, aby coś kupować w ciemno. Zanim umówimy się bezpośrednio ze sprzedającym, przeglądamy Internet w poszukiwaniu filmików, gdzie będziemy mogli zapoznać się z konkretnym modelem samochodu, jego funkcjonalnością, możliwościami i oczywiście całą stroną wizualną. Nic w tym dziwnego, nikt przecież nie chce kupować „kota w worku”.  Idąc tym tropem, należy wspomnieć że marketing dla branży motoryzacyjnej cieszy się szczególną popularnością. Filmiki producentów samochodów mają ogromną oglądalność. Materiały, gdzie producent lub przedstawiciel danej firmy pokazuje konkretny, nowy model samochodu.
  • podczas trwania tego materiału możemy zobaczyć samochód nie tylko z zewnętrznej strony, ale również jego wnętrze. Jest to pewnego rodzaju intro do posiadania takiego auta. Potencjalny kupujący może poczuć się , jakby sam już w nim siedział.  Zdecydowanie bardziej ufamy temu, co zobaczymy, Nawet, jeżeli jest to zobaczymy z pozycji ekranu lub monitora,
  • cenimy swój czas, a jeżeli jesteśmy dobrze zorganizowani i mamy podzielność uwagi, możemy jednocześnie oglądać materiał filmowy, jak  i zajmować się drobnymi obowiązkami domowymi. Dzięki temu oszczędzamy czas, który byśmy zainwestowali w czytanie pełnego artykułu w sieci.

Jak promować swój kanał na YouTubie?

Przejdźmy zatem do konkretów. Prowadzisz działalność i chcesz, aby usłyszał on jej świat.  Pragniesz zainteresować osoby, które mogą być Twoimi potencjalnymi klientami. YouTube sprawdzi się świetnie. Wiadomo jednak, że jeżeli dopiero na YouTubie stawiasz swoje pierwsze kroki, to przed Tobą długa droga. Nie ma jednak co się zniechęcać. Mając pomysł na siebie, na filmy, oferując niebanalny i intrygujący przekaz, możemy sobie w stosunkowo krótkim czasie zagwarantować dużą widoczność i liczbę subskrybentów, którzy automatycznie będą polecali nasz kanał swoim znajomym, przyjaciołom, czy po prostu innym użytkownikom YouTube i wszelakich mediów społecznościowych. Przedstawiamy kilka wskazówek, dzięki którym Twój pojedynczy filmik lub też cały kanał wybije się i będzie widoczny.  Nawet, jeśli Twoja konkurencja jest naprawdę duża.

  • wrzucasz film? Zawsze uzupełniaj wszystko, co jest możliwe do uzupełnienia. Nie pomijaj żadnego aspektu. Im bardziej dopieszczony profil i opis filmu, tym większa przychylność algorytmu i co za tym idzie wyższa widoczność,
  • linkuj do swojego filmu – naturalnie i nienachalnie. Za to zawsze z pomysłem i w odpowiednich miejscach. Podkreślaj linkiem do filmu – wartość swojej wypowiedzi,
  • prowadzisz bloga? Podlinkuj do swojego filmu w treści artykułu lub kilku artykułów, które stworzysz. Możesz to robić w formie „osadzenia filmu” w treści lub też jako anchor z odpowiednim słowem kluczowym,
  • zamieszczaj swój film na YouTubie w mediach społecznościowych i nie tylko na swojej facebookowej stronie lub stronach, którymi zarządzasz, ale również na grupach tematycznych. W tym ostatnim przypadku świetnym rozwiązaniem jest pytanie osób, które zapoznają się z naszym materiałem o zdanie i opinie, co do treści i do formy filmu. To znak, że bierzesz pod uwagę komentarze oglądających i chcesz wypaść jak najkorzystniej i jak najlepiej.

Wideo na YouTubie.  Dobry opis pod SEO jest podstawą! Skuteczne podbicie liczny wyświetleń i pozycjonowanie

Montując i wrzucając swój filmik na YouTube pamiętaj, aby załączyć odpowiedni opis. Opis powinien być zgodny z funkcjonującym szablonem YouTube. Zawrzyj najważniejsze słowo kluczowe i od niego twórz i używaj pomniejszych synonimów, które sprawią że na Twój kanał trafi więcej osób. Nie należy oczywiście przeginać z ilością słów kluczowych, ale używać ich w sposób naturalny i taki żeby pasowały do ogólnie sformułowanych zdań, którymi się posługujesz. Opis filmu musi być konkretny i jak najbardziej skondensowany. Nie ma tutaj mowy o laniu wody. Przedstaw w jak najlepszy sposób, co znajduje się w filmie,  czego może się spodziewać oglądający.  Jasne, nie warto odkrywać wszystkich kart, a tylko delikatnie uchylić trochę tajemnicy, aby zmotywować internautę do włączenia play. Na końcu wypowiedzi dobrze jest zamieścić klasyczny call to action. Zachęcenie do działania, czyli mówiąc wprost do zapoznania się z materiałem filmowym.

Pozycjonowanie na YouTube i optymalizacja. Hasztagi motorem napędowym widoczności Twoich treści

Teraz omówimy element bardzo często pomijany przez YouTuberów.  Hashtagi. Jest to element, który pozwala wybić się konkretnym materiałem w obrębie portalu, jakim jest YouTube. Jeśli trafimy w odpowiednie słowa kluczowe, możemy odnieść spektakularny sukces.  Dlatego też nie warto ignorować możliwości, jakie daje hashtag. Jeśli podejdziemy do tematu odpowiednio przygotowani i z rozwagą wybierzemy słowa kluczowe na nasz kanał trafią osoby z zewnątrz, które być może staną się naszymi subskrybentami. Tworząc hashtag należy rozpocząć od słowa, najbardziej związanego z tematyką filmu. Nie musimy chyba wspominać, że warto aby słowo kluczowe znajdowało się również w tytule materiału. Jeśli znajdziemy już frazę kluczową, która będzie motywem przewodnim naszego wideo i będzie główną frazą, na którą chcemy się pozycjonować, możemy przejść do formułowania pomniejszych fraz. Tutaj warto skorzystać z naturalnych skojarzeń. Zrobić małą burzę mózgu.

Liczba wyświetleń. Wydłużaj czas trwania sesji na Twoim kanale

Już tłumaczymy na czym to polega.  Użytkownik Internetu spędza odpowiednią ilość czasu na Twoim kanale. Tak naprawdę od Ciebie i od Twoich umiejętności żonglowania treściami zależy, jak długo zostanie on z Tobą.  Zalecamy tworzenie treści w odpowiednich sekcjach tematycznych. Niech jeden film wynika z drugiego. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że oglądający zainteresowany tematem, który poruszymy w danym filmie będzie chciał wiedzieć więcej. Jeśli podsuniesz mu sugerowanych treściach inne swoje filmy i on naturalnie w nie kliknie, automatycznie sesja obecności na Twoim kanale wydłuża się. Ma to priorytetowy wpływ na popularność Twojego kanału.  Przez wielu jest to wciąż niedoceniany sposób na zwiększanie widoczności nie tylko pojedynczego filmu, ale również całych zestawów filmowych.

Zamieszczaj linki do innych swoich filmów w opisie nowego materiału

Stosuj linkowanie wewnętrzne, czyli w opisie nowego materiału zamieszczaj linki do swoich innych filmów. Takie działanie, to duża szansa, że ktoś dalej zacznie oglądać Twoje wideo, nie poprzestając na jednym odcinku.

Promuj swoje nowe filmy na blogu i w  obrębie swoich mediach społecznościowych. Pamiętaj, nagranie  filmu to nie wszystko! Można wręcz powiedzieć, że to dopiero start całego procesu promocyjnego i reklamowego materiałów na YouTubie. Pierwsza rzecz, o której musisz pamiętać, to oczywiście nie tylko profesjonalne nagranie. To składowa kilku elementów.  Mowa tutaj o właściwym opisie, w użyciu hashtagów, w stworzeniu miniaturki do filmu, dzięki temu nasz film jest bardziej widoczny w wynikach wyszukiwania.  Priorytetowe jest, tak jak wspomnieliśmy wcześniej ustawienie nowego filmu w odpowiedniej kategorii i w odpowiednim folderze, razem ze  wcześniejszymi Twoimi materiałami wideo. Nagrałeś ciekawy materiał wideo? Jesteś naprawdę z niego zadowolony, a może nawet bardzo dumny?  Z pewnością chciałbyś, aby obejrzała go jak największa liczba osób.  Linkuj swój nowy materiał, gdzie tylko się da. Nie chodzi tutaj oczywiście o bezmyślne spamowanie na wszelkiego rodzaju portalach, czy w komentarzach, ale o przemyślaną kampanię reklamową. Przede wszystkim w pierwszej kolejności zamieść swój nowy film w obrębie wszystkich mediów społecznościowych, których jesteś właścicielem.  Świat się zmienia, Pojawiają się nowe trendy, ale jedna rzecz  jest niezmienna. To wciąż social media dyktuje warunki, jeżeli chodzi o promocję działalności. Wrzucając informacje o nowym materiale wideo możemy znacząco zwiększyć zasięgi. Warto też, oczywiście w razie możliwości zamieszczać link do swoich filmów w komentarzach pod postami, w których się udzielamy. Do tego jednak należy podejść z odpowiednim wyczuciem. Taki film dobrze jest zamieszczać jedynie w miejscach, które naprawdę pasują do treści i zawartości naszego filmu. Inaczej to będzie klasyczny spam, który może nam bardziej zaszkodzić niż przynieść korzyści. Zamieszczając link do naszego filmu w odpowiednich miejscach, które naprawdę pasują do tematyki naszego kanału i branży, w której się poruszamy nie tylko poszerzamy zasięg, ale też przede wszystkim budujemy pozytywny wizerunek naszej marki.  Jesteśmy postrzegani, jako YouTuberzy,  którzy nie tylko wiedzą o czym mówią i jaką wartość przedstawiają, ale także wiedzą, gdzie warto  się z takim ewentualnym materiałem pojawić.

Filmy na YouTube –  dbaj o obecnych subskrybentów i przyciągaj nowych

Prowadzisz kanał na YouTube? Troszcz się odpowiednio o swoich widzów, obserwujących profil. Dawaj przede wszystkim wartościowy content. Treść, która daje coś więcej. Współczesny użytkownik Internetu naprawdę bardzo tego potrzebuje, ponieważ jesteśmy zalewani informacjami, poradami, które tak naprawdę nic wartościowego nie wnoszą do naszej egzystencji i do naszego życia. Dlatego też ludzie bardzo chętnie dzielą się informacjami o kanałach na YouTubie, które ich zdaniem są naprawdę wyjątkowe. Rób wszystko, aby użytkownicy YouTube i ogólnie Internetu chcieli o Tobie mówić i mówili o Tobie i to wyłącznie w pozytywnym aspekcie. Publikuj regularnie i niech Twój przekaz będzie spójną całością. Obserwującym kanał da to poczucie pewności, że jesteś prawdziwym ekspertem w swojej branży i doskonale wiesz jaką drogą chcesz iść.

Przyciągaj nowych obserwujących będąc na bieżąco z obecnymi standardami i trendami, które istnieją w branży w jakiej działasz. Nie omijaj niczego i bądź cały czas na straży.  Mów o tym, co ważne i daj się wypowiedzieć swoim fanom. To z kolei daje poczucie więzi między tworzącym content wideo a oglądającymi.

Sukces youtuberów. Co lubi współczesny użytkownik?

Zastanawiałeś się może, co sprawia, że niektóre profile zyskują status „premium” i mają dużą widoczność, a inne przechodzą bez echa? Sukces na YouTube to połączenie sprawnie dwóch kwestii. Wbicia się w niszę z dużą dawką flow i pomysłowości, jak i ciężka praca. Aby nagrać świetny film naprawdę potrzeba się w to zaangażować. Tutaj nie możemy pozwolić sobie na fuszerkę i półśrodki. Tu jakość gra pierwsze skrzypce i jest doceniana.  Co lubią użytkownicy YouTube?

  • otwartość i przekaz „bez spiny”. Z jednej strony materiały powinny być profesjonalne, takie gdzie dajemy wyraz naszego doświadczenia i wiedzy – z drugiej… bezcenny jest lekki i przyjazny content,
  • znajomość trendów i nawiązywanie do nich w ramach prowadzonego kanału na YouTube – użytkownik, który obserwuje dany kanał i danego twórcę lubi mieć pewność, że jak pojawią się jakiekolwiek modyfikacje w branży  – zobaczy nawiązanie do nich na profilu,
  • dużą dawkę poczucia humoru – żyjemy w smutnych czasach i potrzebujemy odpoczynku od tego, co nas otacza. Od złych informacji, których w mediach nie brakuje. Taką potrzebę „wyluzowania się” widać po popularności jaką mają na YouTube popularni stand-uperzy, którzy w ironiczny, wesoły i niebanalny sposób komentują rzeczywistość i dają nam ogromną dawkę uśmiechu. Uwielbiamy osoby, które potrafią nas rozbawić i rozśmieszyć,
  • filmy krótkie, ale wypełnione po brzegi wartościowym contentem. Nie chcemy tracić czasu na tzw. „lanie wody”. Oczekujemy, że dany twórca da nam to, czego oczekujemy.

Stawiasz pierwsze kroki na YouTube? Chcesz nagrywać intrygujące firmy, ale nie wiesz jak to będzie odebrane? Nie bój się popełniać błędów. To naturalne, że nie każdy jest od razu ekspertem. Daj sobie czas na naukę – na oswojenie się zarówno z całym procesem tworzenia filmu, nagrywaniem, jak i odpowiednim montażem, który sprawi, że oglądający nie będzie potrafił odciągnąć wzroku. Nie bój się też „podglądać” innych. I nie chodzi tu o plagiatowanie, a inspirowanie się twórcami, którzy są już w „youtubowej” przestrzeni dłużej. Patrz i wyciągaj wnioski! Oglądaj filmy innych osób i czerp inspiracje.

Daj się polubić. Porozmawiajmy o tym, jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarce i subskrypcje

Jak już wspomnieliśmy na wstępie naszego artykułu – YouTube jest teraz numerem 1, jeżeli chodzi o popularność materiałów video. Freelancerzy, firmy, małe i te duże przedsiębiorstwa bardzo chętnie wykorzystują potencjał YouTube, na drodze do skutecznej reklamy i promocji marki.  Regularne dodawanie intrygujących, oryginalnych filmów, które naprawdę czymś się wyróżniają, to gwarancja sukcesu dla marki. Porozmawiajmy o tym. Służymy wsparciem i poradą.